KSM1.6.-31.8.

Luvallista liikuntaa työaikana

Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestPrint this page

ville juutiPidimme juuri aamupalaveria seuraavaa lehteä varten. Asiassa ei ole mitään kummallista, sillä se kuuluu päivän rutiineihin lehdenteossa.

Palaverin jälkeen avasin pari päivälehteä. Silmiin sattui artikkeli tehdystä tutkimuksesta. Sen mukaan suomalaiset istuvat liikaa. Samalla annettiin ohjeita, miten vähentää istumista.

Hämmästyttävintä tässä oli se, että toimimme omassa palaverissa tutkimuksessa annettujen suositusten mukaisesti. Siinä kehotetaan jättämään työpöytä ja pitämään kävelykokouksia.

Kävelykokous ei ollut ensimmäinen laatuaan Laitilan Sanomissa. Niitä on tehty vähän eri puolille kaupunkia aivan työpaikan läheisyydessä.

Vaatii vähän enemmän vaivannäköä kantaa papereita ja kirjoittaa muistiinpanoja kävellessä, mutta ei se mahdotonta ole.

Tämänkin Täst kulmast -kirjoitusvuoro tuli kontolleni juuri samaisessa kävelypalaverissa. Vielä siinä vaiheessa aihetta ei ollut mielessä, mutta sitten se putkahti esille kuin vahingossa.

Kävelypalaverin aikana tuli samalla kartoitettua lähialueen juttuideoita. Jos istuu toimituksessa omassa huoneessaan ja ajaa autolla mennen tullen, niin moni asia jää huomaamatta aivan lähinurkilta.
Juuri julkistetun UKK-instituutin ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen yhteistyössä tekemän tutkimuksen mukaan keskimäärin kolme neljäsosaa aikuisten valveillaoloajasta kuluu paikallaan maaten, istuen tai seisten.

Yhteensä istuen ja makuulla vietetään yhdeksän tuntia päivässä. Kansainvälisissä tutkimuksissa on todettu, että etenkin runsas istuminen lisää kuolemanriskiä.
Istumisen takia lihastyö ja energiankulutus vähenevät. Ne lisäävät metabolisen oireyhtymän ja diabeteksen riskiä sekä lihomisen todennäköisyyttä. Varsinkin suuret yritykset ovat ymmärtäneet, että työntekijöiden terveyteen kannattaa panostaa.

Suomalaisilla olisi muutenkin parantamisen varaa liikuntatottumuksissa. Terveystutkimuksen mukaan alle neljäsosa aikuisista harrastaa suosituksen mukaisen määrän kestävyystyyppistä liikuntaa.

Sosiaali- ja terveysministeriön keräämä työryhmä pohtii parhaillaan suosituksia, joilla on tarkoitus rajoittaa istumisen määrää. Niiden pitäisi valmistua vuoden loppuun mennessä.

UKK-instituutissa toivotaan, että istumisen terveysvaikutukset huomioitaisiin työpaikoilla. kouluissa ja vaikkapa vanhainkodeissa.

Kohtuus on paikalla myös liikunnassa. Jos ei ole tottunut liikkumaan pitkiä aikoja tai sää on kuluneen kesän tavoin poikkeuksellisen kuuma, liiallista rasitusta on vältettävä.

Hyvä keino on liikkua vaikka kävellen aamulla tai illalla. Pääasia on lähteä liikkeelle itselleen sopivaksi ajaksi. Terveysvaikutuksia kertyy myös normaalista arkipäivän liikkumisesta.

 

Julkaisemme täällä valittuja Täst kulmast -kirjoituksia. Kaikki kirjoitukset ovat luettavissa Laitilan Sanomien paperi- tai digilehdestä.



Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestPrint this page
Vanhat Talot Tapahtuma 1.8.-31.8.2017
SPM –
Ny feispuukis
Digilehti

Lue Laitilan Sanomat

Laitilan Sanomat on luettavissa sähköisenä versiona netissä ja iPad-lukulaitteella, iPhonella, Android laitteilla sekä nyt myös Windows Phone 8 ja Windows RT -mobiilillaitteilla. Voit lukea päivän tuoreen lehden sähköisenä näköisversiona jokaisena ilmestymispäivänä halutessasi vaikka jo klo 02.00. Käy tutustumassa palveluun ja ota sähköinen versio käyttöön vaikka saman tien. Rekisteröinti uuteen palveluun on helppoa, tarvitset vain sähköpostiosoitteen.

Osta tästä irtonumero
Tilaa digilehti

Erikoisetu paperilehden tilaajille:

Paperilehden tilaajat voivat liittää sähköiset versiot osaksi tilaaja-asiakkuutta. Plus-ominaisuus maksaa alkaen vain + 2 euroa/kk. Tutustu täällä.

Vauvat 2016
Osaava Laitila

Varsinaiset –
Tilaajapalvelija –
Plustilaus –
Arkistot
Arkistot