
Euro NCAP teki kolaritestin neljällä Euroopassa suositulla nelipyörällä. Vaikka testi tehtiin L7e-luokan nelipyörillä, antaa se viitteitä myös L6e-luokan kevyiden nelipyörien eli mopoautojen turvallisuustasosta.
– Siinä missä henkilöautoilta vaaditaan tiettyjen kolaritestien läpäiseminen, laki ei edellytä nelipyörille vastaavia testejä. Tästä syystä Euro NCAP selvitti, miten neljä erilaista katulaillista L7e-luokan nelipyörää pärjää kolaritestissä, Autoliitto tiedotti.
Suomen kannalta mielenkiintoisin testatuista nelipyöristä on nelipaikkainen Ligier IXO J Line, joka muistuttaa eniten meidän teillä liikkuvia mopoautoja. Testissä olivat mukana myös kaksipaikkaiset sähkömoottorilla toimivat Tazzari Zero ja Renault Twizy 80 sekä katulaillinen golfauto Club Car Villager 2+2 LSV.
Auton rakenne antaa periksi
Etutörmäystesti tehtiin 50 km/h nopeudella periksi antavaan kiinteään esteeseen, mikä kuvastaa esimerkiksi törmäystä toiseen ajoneuvoon. Tulokset olivat kaikkien ajoneuvojen kohdalla erittäin huonoja.
Sekä Ligierin että Tazzarin turvavyöt pettivät etutörmäyksessä ja kuljettajan pää osui ohjauspyörään. Ligierin lasikuituinen jalkatila vahingoittui pahasti ja auton rakenne antoi muutenkin periksi. Tazzarin edessä sijaitseva akusto tunkeutui puolestaan jalkatilaan. Club Car käytännössä romahti kokonaan etutörmäyksessä.
Katso videot törmäystestistä:
Ligier IXO J Line http://youtu.be/vHaACZdeBk8
Tazzari Zero http://youtu.be/jeBf-e_apNA
Renault Twizy 80 http://youtu.be/_by2Me4RBzg
Club Car Villager 2+2 LSV http://youtu.be/zAbts3qUuhE