Samma på svenska

0

Laitilan Sanomista saatiin viime viikolla lukea, kuinka Kappelimäen koulun 3 B -luokka on jo kolmen viikon ajan saanut kielikylpy-opetusta ruotsiksi. Tai itse asiassa lapsille ei opeteta ruotsia, vaan he saavat tuntumaa uuteen kieleen, kun kaksikielinen opettaja puhuu heille tunnilla toista kotimaista.

Opettaja on innoissaan, mutta niin ovat oppilaatkin. Kolmasluokkalaiset tuskin ovat kuulleet puhuttavan pakkoruotsista eivätkä toivottavasti kuulekaan.

Taloudellisesti tiukkoina aikoina koulumaailmasta kantautuu jatkuvasti ikäviä uutisia: ryhmäkoot suurenevat, opetusvälineet vanhenevat ja pieniä kouluja uhkaa lakkauttaminen. Kappelimäen kielikylpyluokka osoittaa, että positiivisia asioita tapahtuu eikä kaikkeen tarvita edes rahaa. Toki tässä tapauksessa kysymys oli myös sikäli onnellisesta yhteensattumasta, että opettaja oli kaksikielinen. Kaikille kielikylpyä ei voi tarjota, eivätkä kaikki sitä varmaan haluaisikaan.

Monipuolista kielitaitoa arvostetaan Suomessa ja maailmalla. Lapsi omaksuu 7–12-vuotiaana helposti uuden kielen, ja siksi tällainen mahdollisuus kannattaa käyttää hyväksi, kun siihen tilaisuus tarjoutuu.

Kappelimäen koulussa on jo pitkään ollut paljon maahanmuuttajia ja uutena ryhmänä ovat turvapaikanhakijat. Koulu on siis hyvin kansainvälinen. Se ei ole ainakaan toistaiseksi ollut ongelma, vaan päinvastoin rikkaus. Kaikki hyötyvät: laitilalaiset lapset saavat tutustua vieraisiin kieliin ja kulttuureihin ja uudet asukkaat saavat motivaatiota suomen kielen ja paikallisten tapojen oppimiseen. Lasten kautta kotoutuminen ja kielen oppiminen  tapahtuu luontevasti.