Kukapa olisi uskonut Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan alkuaikoina 20 vuotta sitten, että pikkukaupungin panimo lähtee valloittamaan Amerikkaa vuonna 2017. Isolta ja ihmeelliseltä se kuulostaa nytkin: Laitilassa valmistettuja oluita odottaa Teksasisssa 27 miljoonan asukkaan suurkaupungin markkinat.
Laitilasta lähtee eri puolille maailmaa tuulilaseja, heijastimia, sahoja, klapikoneita, ympäristötekniikan laitteita, ovia ja monenlaisia muita tuotteita. Alalla kuin alalla on maailmalla kilpaillut markkinat. Wirvoitusjuomatehtaalle riittää milljoonakaupungissa potentiaalisia kuluttajia, mutta kysymys kuuluu, miten globaalissa mittakaavassa pieni ja tuntematon yritys saa brändinsä ihmisten tietoisuuteen.
Laatu on avainsana ja juomista puhuttaessa se tarkoittaa erinomaista makua, mutta sekään ei yksin riitä. Tarvitaan tarina. Ja sellainenhan pienen länsisuomalaisen kaupungin tehdas on. Uuden tuotteen lanseeraus on ainakin ajoituksen puolesta oikea: Yhdysvalloissa gluteiinittomille tuotteille on juuri nyt kova kysyntä.
Panimoala on viime vuosina muuttunut entistä hektisemmäksi ja uusia tuotteita lanseerataan koko ajan. Alan kova verotus on puhuttanut pitkään ja muitakin haasteita riittää. Laitilalainen panimo on uskaltanut aina ottaa riskejä, ja se on kannattanut. Yrityksen liikevaihto on kasvanut tasaisesti.
Irtisanomisuutisten ja säästölistojen Suomessa on vahvistavaa saada välillä hieman iloisempia uutisia. Sellaisia on ollut tarjolla Vakka-Suomessa viime aikoina enemmänkin. Viime viikolla sellaisen tarjosi Pilkingtonin Laitilan tehdas, joka kertoi palkanneensa alkuvuonna 20 henkilöä ja kevään aikana suunnitelmissa on vielä lisäväen palkkaaminen. Positiivisia signaaleja on saatu myös muun muassa Uudenkaupungin autotehtaalta.
Ei ihme, että muualla seurataan Vakka-Suomen elinkeinoelämää mielenkiinnolla. Esimerkiksi Turun kauppakamarin uusi toimitusjohtaja Minna Arve sanoi viime viikolla täällä vieraillessaan, että yritysten liikevaihdon kehitys on seutukunnassa koko maakunnan mittakaavassa poikkeuksellisen positiivista.