Uudenkaupungin ja Laitilan välinen tie kunnostettiin viime elokuussa. Tiemerkintäkokeilun vuoksi vanhat pientareet poistuivat ja pyöräilijöiden liikenneturvallisuus heikkeni huolestuttavasti. Vaarallista tieosuutta on reilu seitsemän kilometriä eli Kalannin Mannersuolta Kodjalaan ulottuva tieosuus, jossa ei ole kevyen liikenteen väylää.
Tienkäyttäjiltä tuli heti remontin jälkeen runsaasti palautetta. Erityisesti isojen ajoneuvojen ja pyörien rinnakkainelo uudistetetulla tiellä on aiheuttanut hengenvaarallisia tilanteita. Vielä syksyllä näytti, että pyörätien jatkamiseen on vaikea saada Varsinais-Suomen Ely-keskuksen rahoitusta. Nyt näyttää valoisammalta. Ely-keskus on viime vuosien linjastaan poiketen valmis investoimaan lähes miljoona euroa väylän rakentamiseen.
Uusikaupunki on ollut aktiivinen väylähankkeen eteenpäin viemisessä. Tekninen toimi teetti vaihtoehtoisia suunnitelmia ja lautakuntakin on jo näyttänyt vihreää valoa hankkeelle. Laitilan kaupunginhallitus merkitsi asian tiedokseen viime viikolla, mutta ei ottanut kantaa siihen, lähteekö kaupunki investointiin mukaan.
Laitilalle maksettavaa jää noin 450 000 euroa ja Uudellekaupungille lankeaisi hankkeesta noin 550 000 euron lasku. Jos hanketta ei nyt toteuteta, se saattaa jäädä hamaan tulevaisuuteen. Valtiolta tuskin on rahaa jatkossa luvassa.
Rakentaminen on kallista, mutta liikenneturvallisuuden parantamisella on hintansa. Kahden kaupungin välillä kulkeva katkeamaton kevyen liikenteen väylä lisäisi molempien kaupunkien asukkaiden pyöräilyä vapaa-aikana kuin työmatkoillakin.
Päätös asiasta on molempien kaupunkien päättäjien käsissä. Laitilan Sanomat toivoo, että myös asukkaat kertoisivat mielipiteensä asiasta. Lehden sähköpostiin (toimitus@laitilansanomat.fi) ja Facebook-sivuille voi käydä kirjaamassa oman kantansa: pitääkö puuttuva pyörätien pätkä rakentaa vai jättää hanke odottamaan parempia aikoja?
Ilman muuta laitila osalistuu pyörätien tekoon.
Miksi tätä pyörätien pätkän rakentamista ollaan edes harkittu jos ei jo valmiiksi tiedetä, että nykyisellään piennar on aivan liian kapea?
Tuntuu hiukan siltä, että ollaan tajuttu, että ollaan tehty väärin ja on nyt myönnetty virhe tien muutoksia tehdessä. Nyt kun ollaan saatu tieto siitä miten paljon kyseinen pyörätien pätkän rakentaminen tulisi maksamaan niin ollaankin alettu empimään onko sille oikeasti tarvetta vaikka tässä tapauksessa sillä ei oikeasti ole merkitystä koska on kyse aikaisemmin tehdyn virheen korjaamisesta.
Jos tässä on raha-asioista kyse niin olisiko syytä miettiä kuka on alunperin suunnitellut nykyisellään olevan tien ja miksi ei siinä vaiheessa olla otettu huomioon kevyenliikenteen kulkua tien reunassa. Tässä taas näkee sen, että kaikista asioista kannattaisi kysyä myös muiden mielipiteitä kuten nyt pyöräilijöiden kantaa jo tehtyihin tien muutoksiin niin oltaisiin vältytty tältäkin keskustelulta kun asia olisi tullut ilmi jo suunnitteluvaiheessa.
Itse asiaan eli pitäisikö puuttuva pyörätien pätkä rakentaa niin kyllä. Itse pyöräilen useamman kerran keväästä syksyyn Laitilan ja Uudenkaupungin välillä ja mielestäni Kalannista Laitilaan päin pyöräileminen on todella riskialtista koska piennar on niin kapea.
Niin kauan asiaa painetaan villaisella kunnes sattuu se ensimmäinen pyöräilijän kuolintapaus. Jos sitä jäädään odottamaan niin eiköhän se sieltä vielä joku päivä tule ja sitten aletaan miettimään ihmisarvoa ja kannattiko säästää ihmishenkiä suojaavassa asiassa.
Jos sitä pyörätien pätkää ei rakenneta niin auttaisi edes jos se piennar-alue asfaltoitaisiin kokonaan eikä olisi kuten nyt, että se kattaa noin puolet mahdollisesta pientareesta. Nykyinen piennar-alue tällaisenaan on paljon vaarallisempi kuin mitä oli ennen koska nyt siinä on se asfaltin ja maan taitekohta missä on parin-muutaman sentin korkeusero. Jos pyörällä ajat aivan asfaltin reunalla ja jostain syystä vahingossa pyörä tipahtaa kyseisen verran niin siinä on vaara kaatua. Vilkkaasti liikennöidyn tien varrella ei saisi olla pienintäkään mahdollisuutta vahingossa sattua mitään kaatumistapauksia koska siinä on aina se riski, että entä jos pyöräilijä kaatuukin osittain autojen ajoradalle ja tulee yliajetuksi.
Summa summarum: Mielestäni on jo myönnetty, että nykyisellään tie ei ole turvallinen kevyelle liikenteelle ja sen takia asialle on pakko tehdä jotain ennen kuin sattuu jotain. Jonkun on pakko maksaa huonosti tehdystä suunnittelutyöstä, mutta toivottavasti se ei tapahdu ihmishenkien kautta. Se voi hyvin olla minä tai joku muu joka kyseisellä välillä pyöräilee.
Kommenttien lisääminen on estetty.