Laitilalaisnuoret syyllistyvät poikkeuksellisen paljon erilaisiin liikennerikkomuksiin – Elina Lukka: ”Ei pahaa sanottavaa Laitilan liikennekulttuurista”

0
Elina Lukka muistuttaa, että kuten nykyäänkin myös aikoinaan hänen nuoruudessaan autoilu oli tärkeä nuorison vapaa-ajanviettotapa.

Parikymppisillä laitilalaisnuorilla on kontollaan selvästi enemmän erilaisia liikennerikkomuksia kuin heidän ikätovereillaan suuremmissa kaupungeissa, kertoo poliisin selvitys. Lukumäärällisesti joka viidennelle laitilalaiselle 18–24-vuotiaalle ajokortin omaaville on tilastoitu liikennerikkomus. Asiasta kertoi ensin Yle.

Koko maassa eniten nuorten liikennerikkomuksia on juuri Laitilassa. Toisella sijalla on Kokemäki ja kärkikolmikkoon kiilaa myös Harjavalta. Tilastojen mukaan nuorten liikennerikkomukset ovat muutoinkin yleisiä Länsi-Suomen pienissä kunnissa, kuten Uudessakaupungissa, Eurassa sekä Eurajoella.

Kaikissa näissä kunnissa liikennerikkeisiin on syyllistynyt noin 20 prosenttia eli viidennes ajokortin omaavista 18–24-vuotiaista ajo-oikeutetuista.

Tilastojen mukaan suurissa kaupungeissa nuoret syyllistyvät selvästi harvemmin liikennerikkomuksiin ja -rikoksiin kuin pienemmissä kunnissa. Esimerkiksi Turussa vastaavanikäisistä nuorista 8,5 prosenttia, eli harvempi kuin joka kymmenes, on syyllistynyt erilaisiin liikennerikkomuksiin.

Vähiten poliisin tilastoimia liikennerikkeitä on jyväskyläläis- ja helsinkiläisnuorten kontolla. Laitilalaisnuoret jäävät poliisin haaviin erilaisista liikennerikkeistä noin kolme kertaa useammin kuin ikätoverinsa Jyväskylässä tai Helsingissä.

Laitilan tilanne on myös liikennepoliisisektorin johtaja Mika Peltolalla tiedossa.

– Laitilassa on valtakunnallisestikin arvioiden paljon poliisin valvontaa, mutta paljon on myös liikenteessä riskikäyttäytymistä. Poliisi käy Laitilassa suht usein, koska liikenteessä olevaa riskikäyttäytymistä halutaan vähentää. Tietysti poliisin haaviin jää vain jäävuoren huippu, sanoo ylikomisario Peltola Lounais-Suomen poliisista.

Hän muistuttaa tilastoissa näkyvän, että nuoret autoilevat maalla paljon enemmän kuin isoissa kaupungeissa, joissa taas käytettävissä on julkisia liikennevälineitä.

– Auto on maaseudulla ja pienissä kaupungeissa tärkeä kulkuneuvo, ja nuoretkin tietysti ajavat huomattavasti enemmän kuin isoissa kaupungeissa. Ja joidenkin liikennekäyttäytymiseen vaikuttanee se, että maalla liikennettä ylipäänsä on vähemmän.

Maaseudulla autoilu on myös monelle nuorelle tärkeä vapaa-ajanviettotapa.

– Tähän sitten saattaa liittyä sitä, että omalla ajotavalla halutaan tehdä vaikutus muihin nuoriin, Peltola sanoo ja lisää, että porukassa sitten tietynlainen riskikäyttäytyminen saattaa lisääntyä.

Olennaista ylikomisario Peltolan mukaan on se, että kaikki, iästä riippumatta, käyttäytyvät liikenteessä vastuullisesti.

– Useinhan ihmisillä on taipumus ajatella, että kun minulla on niin kiire vaikkapa hakemaan lapsia päiväkodista, niin ylinopeus ei haittaa. Kaikki syyt ovat kuitenkin ihan yhtä huonoja.

Liikennepoliisisektorin johtaja, ylikomisario Mika Peltola vakuuttaa, että liikennekäyttäytymiseen voi vaikuttaa.

– Tietysti kaikki lähtee itsestä. Peilistä löytyy syy siihen, miksi joku jää poliisin haaviin. Mutta myös vanhempien pitäisi ottaa vastuuta, että turvallinen liikennekäyttäytyminen iskostuisi lapsiin ja nuoriin.

Peltola sanoo, että tyypillisesti liikenneonnettomuuksiin liittyy se, että samanaikaisesti on erilaista riskikäyttäytymistä.

– Kuskilla saattaa olla autossa huonot renkaat, hän räplää matkapuhelinta ja ajaa vähän ylinopeutta. Jo yhdenkin riskikäyttäytymisen pois jäänti vaikuttaa selvästi turvallisuuteen, Peltola tietää.

Perjantaina Laitilan keskustassa liikenne soljui pikkupakkasessa ja auringonpaisteessa mallikkaasti. Tiihosen kahvilaan matkalla oleva Aki Lainio ymmärtää nuorten autoilua.

– Olen itsekin viettänyt nuoruuteni Laitilassa, ja autoilu oli silloinkin nuorten ajanviettotapa. Mutta tietystikään rallimainen ajaminen ei kuulu maantielle eikä ole kiva, jos renkaita huudatetaan yötä myöten, hän vertaa.

Nuoruutensa Laitilassa on viettänyt myös sittemmin naantalilaistunut Elina Lukka .

– Käyn viikottain edelleen Laitilassa, eikä minulla ole pahaa sanottavaa paikallisesta liikennekulttuurista. Tosin olen täällä aina päiväsaikaan, hän pohtii.

Lukka sanoo, että autoilu oli olennainen osa hänenkin nuoruuttaan.

– Oltiin parkissa keskustassa ja ajeltiin Laitilassa ja naapurikaupungeissa. Minulta löytyy siis ymmärtämystä sellaiselle autoilulle, mutta tietenkään ei voi hyväksyä liikenteen vaarantamista. Ja on hyvä, että poliisi valvoo liikennettä, Lukka sanoo.

Kuutisen vuotta sitten Laitilaan muuttaneet Rivo ja Silja Hiiemäe vertaavat Laitilan liikennekulttuuria entiseen kotikaupunkiinsa Tallinnaan.

– Kyllä täällä on rauhallisempaa, olemme oikein tyytyväisiä, pariskunta sanoo.

– Ja se on kyllä tosi hienoa, miten täällä lapset, ja toisinaan nuoretkin, kiittävät autoilijaa, joka pysähtyy suojatielle antamaan tietä, Silja Hiiemäe ihastelee.

Tyypillisiä nuorten liikennerikkomuksia tai -rikoksia:

Ylinopeus

Turvavyön käyttämättä jättäminen

Matkapuhelimen käyttö ajon aikana

Rattijuopumukset