OnniBussi pysähtyy jatkossa Meijerillä

0
Meijerin pysäkki kaipaisi katosta.

Ossi Nyström

OnniBussin Laitilan pysäkki vaihtuu 7. tammikuuta Winnovan pysäkiltä 700 metriä pohjoisempaan Meijerin pysäkille. OnniBussin tiedotteen mukaan siirto tehdään asiakaspalautteen vuoksi.

– Aikoinaan varmaan tämä pysäkki pohjoiseen päin, Raumalle ja Porin suuntaan, siinä on ollut ajatuksena, että asiakkaat olisivat päässeet viereisen tontin kautta kulkemaan. Olemme pysähtyneet siinä missä muutkin yhtiöt, ja olettaneet, että siitä on hyvät kulkuyhteydet. Nyt on osoittautunut, että näin ei ole, OnniBussin kaupallinen johtaja Petteri Rantala kertoo.

Kuten kaikki pysäkillä pois jääneet tietävät, ei aidatun tontin läpi ole menemistä. Niinpä esimerkiksi keskustaan mielivän vaihtoehdoiksi on jäänyt joko loikkia taittamaan matka vilkkaan valtatien ”väärälle” puolelle, tai kulkea usean sadan metrin matka tienreunaa tai ojanpohjaa pitkin.

– Turun suunnasta tullessa pysäkin sijainti on hengenvaarallinen. Ihmettelen, ettei mikään viranomaistaho ole puuttunut siihen, bussilla ahkerasti kulkeva Pertti Pokki päivittelee, ja kertoo olevansa ehdottoman tyytyväinen OnniBussin ratkaisuun siirtää pysäkkiä.

– Nyt viimeistään liikennöitsijänkin näkökulmasta sen täytyy siirtyä. Olemme siis jo pitkään neuvotelleet asiasta ELY-keskuksen kanssa, Rantala paljastaa.

Asiakkaiden on jo jonkin aikaa ollut mahdollista nousta bussin kyytiin myös Meijerin pysäkiltä.

– Aikanaan lisäsimme jo pysäkin Meijerille, mutta tuolla verkkokaupassa ja muualla emme oikein voi osoittaa asiakkaalle kuin yhden paikan. Tällainen pehmeä toimenpide ei ollut riittävä, eli käytännössä kukaan asiakkaista ei nyt käytä toista pysäkkiä, niin päätimme sitten vaihtaa pysäkin paikkaa koko järjestelmän tasolla, ja tiedottaa sitten siitä ja näin aikaansaada muutos paljon näkyvämmin aikaan.

Tulevaisuudessa kyytiin pääsee, vaikka sattuisi vanhasta tottumuksesta kävelemään Winnovan pysäkille.

– Kyllä me silti varmasti pysähdymme ainakin etelään päin sitten siinä Winnovankin pysäkillä, jottei kukaan jää kyydistä.

Mukavuudessa Meijerin pysäkki häviää Winnovan vastaavalle, sillä Meijerin pysäkeiltä puuttuvat katokset.

– Se on taas pallo sinne ELY-keskuksen suuntaan. Arvioisin, että eivät ole sellaiseen varautuneet. Toivoisimme että asiakkaatkin siitä ELY-keskukselle palautetta jättäisivät.

Pysäkin siirto Meijerille on askel parempaan, mutta Pertti Pokin mielestä petrattavaakin löytyy.

– Laitilan ja Uudenkaupungin välinen joukkoliikenne on tosi heikko. Esimerkiksi Vakka-Opiston, myös Laitilan omistama, iltakäyttö on mahdotonta joukkoliikenteen avulla. Käsittääkseni Uusikaupunki ja Laitila ovat niin sanottuja Hinku-kuntia, joissa olisi syytä panostaa joukkoliikenteeseen. 

OnniBusseja ei ainakaan lähitulevaisuudessa tulla Laitilan ja Uudenkaupungin välillä näkemään.

– Uuteenkaupunkiin menee vuorot Turusta ja oliko Porista vai Raumalta näihin autotehtaan työvuoroajankohtiin, ja nämähän ovat vuoroja, jotka nauttivat yksinoikeutta. Sikäli kuin me yhtiönä arvioimme tilannetta, niin vuorotarjontaa on, ja meidän on vaikeaa nähdä kaupallista potentiaalia enempää, varsinkin kun on tämä yksinoikeussopimus. Sitten jos ajatellaan, että se sopimus joku päivä päättyisi, niin arvioidaan tilannetta sen mukaan millainen kilpailutilanne silloin vallitsee.