
Turun kaupungin ja huippu-urheilijoiden välisellä markkinointiyhteistyöllä vahvistetaan Turun vetovoimaa ja tunnettuutta liikunta- ja urheilukaupunkina sekä hyvänä asuin- ja opiskelupaikkana.
– Kaikkein tärkeintä kuitenkin on, että urheilijalähettilyyden avulla kaupungin nuoret urheilijat menestyvät, pystyvät tavoittelemaan unelmiaan ja toimivat roolimallina muille nuorille, sanoo kaupunginjohtaja Minna Arve .
Nuoret urheilijat ovat yhteistyöstä innoissaan. Kaikilla kolmella on tuhansia seuraajia sosiaalisen median kanavissaan ja he ovat jo aiemminkin pitäneet kotikaupunkiaan esillä.
– Koen, että olen ollut jo pitkään Turun lähettiläs ja mielelläni sitä teen nyt urheilijalähettiläänäkin niin kotona kuin maailmalla kisatessani, sanoo jääkiekkoilija Susanna Tapani.
Urheilijoiden kanssa on solmittu sopimus, jonka mukaan he pitävät Turkua esillä kotimaisen ja kansainvälisen median haastatteluissa ja omissa sosiaalisen median kanavissaan. Heidän kanssaan tehdään videoita ja he esiintyvät kaupungin esitteissä ja muussa markkinointimateriaalissa. Turku myös näkyy urheilijoiden vaatetuksessa. Urheilijat myös vierailevat kaupungin järjestämissä tilaisuuksissa, kouluissa ja vanhainkodeissa. Urheilijoille maksetaan yhteistyöstä 7 000 euroa vuodessa.
Urheilijalähettiläiden pitää asua, opiskella tai harjoitella Turussa. He ovat kansainvälisen tason urheilijoita eli heillä on realistinen potentiaali edustaa Suomea lajinsa arvokisoissa tai -tapahtumissa vähintään Euroopan tasolla. Heidän pitää myös olla esiintymistaitoisia ja positiivisen imagon omaavia.
– Nyt valitut täyttävät erinomaisesti Turun kaupungin asettamat tavoitteet. He ovat kaikki menestyneet myös erityisen hyvin viime vuonna: Taika Koilahti on pituushypyn Suomen mestari, Titta Keinänen on voittanut karaten EM -pronssia ja Susanna Tapani jääkiekon MM-hopeaa, kuvaa Turun liikuntapalvelujohtaja Markus Kalmari .