
Valmet Automotive antoi perjantaina neuvotteluesityksen henkilöstön tilapäisestä vähentämistarpeesta, joka johtuu koronavirustilanteen aiheuttamasta pulasta autojen komponenteista. Neuvottelut koskevat kaikkia tuotannossa ja tuotannon tukitehtävissä työskenteleviä työntekijöitä, toimihenkilöitä ja ylempiä toimihenkilöitä. Yt-neuvottelut eivät johda irtisanomisiin.
– Komponenttipulan arvioidaan vaikuttavan nopealla aikataululla merkittävästi autotehtaan tuotantoon, mikä johtaa tuotannolliseen ja taloudelliseen sopeutustarpeeseen, autotehtaalta tiedotetaan.
Kyseessä on toimitusketjun määräaikainen katkos, ja tilanteen arvioidaan palaavan suunnitelmien mukaiselle tasolle kevään 2020 aikana. Työnantaja harkitsee toimenpiteeksi enintään 90 päivää kestäviä lomautuksia.
– Tilanne on muuttunut erittäin nopeasti viime päivien aikana, ja vastaamme tilanteeseen nopeilla toimilla. On valitettavaa, että ulkoiset tekijät vaikuttavat näin toimintaamme, mutta Valmet Automotiven näkymät pysyvät edelleen erittäin vahvoina. Kyse on tilapäisestä sopeutustarpeesta, toteaa Valmet Automotiven valmistustoiminnan johtaja Pasi Rannus .
Sopeutustarve ei koske Salon akkutehdasta.
FAKTA
– Valmet Automotive on yksi maailman johtavista ajoneuvojen sopimusvalmistajista, avoautojen kattojärjestelmien Tier 1 -tason toimittaja ja kansainvälisen autoteollisuuden merkittävä tuotekehityskumppani.
– Yritys on perustettu vuonna 1968 ja se on valmistanut Uudenkaupungin autotehtaalla jo yli 1,5 miljoonaa autoa.
– Yrityksellä on toimipaikkoja Suomessa, Saksassa, Puolassa ja Espanjassa.
– Valmet Automotive -konsernin suurimmat osakkeenomistajat ovat sijoitusyhtiöt Tesi sekä Pontos Group, molempien omistusosuus on 38,46 prosenttia. Kiinalainen Contemporary Amperex Technology Limited (CATL), johtava sähköautojen akkujen ja akkukennojen valmistaja, omistaa konsernista 23,08 prosenttia.