
Laitilan Uudessa Apteekissa on otettu käyttöön kauppakeskuksen tuulikaapin yhteyteen rakennettu asiointipiste, josta asiakkaiden on mahdollista noutaa puhelimitse tehdyt tilaukset.
– Se on yhteydessä meidän apteekin tiloihin, mutta erillään muusta asiakastilasta. Sieltä voi noutaa valmiit tilaukset, jos haluaa välttää muita asiakaskontakteja. Tilausta voi vielä toki täydentää noutaessa, apteekkari Mervi Kaasinen kertoo.
– Erilaisin keinoin varmistetaan, että lääke päätyy oikealle käyttäjälle, ja jos on puolesta-asioija, niin Kela-kortin kanssa asiointi on selkeintä.
Asiointiluukku mahdollistaa lääkkeiden noutamisen myös apteekin aukioloaikojen ulkopuolella.
– Meille tulee henkilökuntaa paikalle jo aiemmin, joten esimerkiksi tiistaisin ja torstaisin voi valmiin lähetyksen tulla noutamaan ajanvarauksella jo seitsemältä kun kauppa aukeaa. Monet haluavat tulla kauppaan asioimaan jo sen ensimmäisen aukiolotunnin aikana, niin he voivat sitten noutaa ennakkoon tilatut lääkkeensä samalla.
Kaasinen ei ole tietoinen, että samanlaiseen luukkupalveluratkaisuun oltaisiin päädytty muissa apteekeissa.
– Ihan juuri tämäntyyppisestä en ole muualla kuullut. Nykyään apteekkeissa on verkkokauppatoimintaan liittyen käytössä noutolokerikkoja, ja lähialueella muiden muassa Vehmaan apteekki ja Kalannin sivuapteekki ovat nyt siirtyneet palvelemaan kokonaan tuulikaapista. Se on hyvin apteekkikohtaista, että minkälaisia ratkaisuja kukin on ottanut käyttöön. Siihen vaikuttavat asiakasvirrat, ja esimerkiksi se onko kyseessä kauppakeskus vai kivijalkaliike.
Mikäli koronatilanne pahenisi, olisi apteekissa asiointia mahdollista rajoittaa ainoastaan luukusta käsin tehtäväksi.
– Toki tällä varustaudutaan myös sellaiseen mahdollisuuteen, että jos pitäisi rajata asiakkaiden pääsyä apteekin tiloihin, tai jos tulisi henkilökunnalle karanteenitilanne tai vastaava, jossa jouduttaisiin paljon pienemmällä henkilökuntamäärällä toimimaan, niin silloin luukkutoimitus olisi mahdollisuus toiminnan ylläpitämiseen. Kaikkia skenaarioita pitää nyt miettiä, Kaasinen toteaa.
Koronatilanteen muut vaikutukset apteekin arkeen eivät ole olleet järin suuria.
– Ei se kauhean suuresti ole vaikuttanut, suojauksia on lisätty ja päivittäistä siivousta tehostettu, proviisori Eveliina Nurminen kertoo.
Kaasisen mukaan myöskään asiakasmäärissä ei ole ilmennyt suurta muutosta maaliskuun loppua lukuunottamatta.
– Silloin oli kuhinaa, kun ihmiset ajattelivat, että lääkkeet loppuvat. Eihän ne loppumassa olleet, tilausmäärät vaan lisääntyivät hetkellisesti niin paljon, etteivät tukkuliikkeet pystyneet kaikkea tilattua tavaraa aina toimittamaan halutussa aikataulussa. Mutta sehän tasaantui sitten, ja nyt tilanne on siinä mielessä jo normalisoitunut. Puolesta-asiointia, mitä toivotaankin, on ollut enemmän, ja puhelimessa asioiminen on lisääntynyt. Mutta jos vertaa vaikka viime vuoden vastaavaan ajankohtaan, niin aikalailla samoissa asiakasmäärissä mennään.
Poikkeusoloista huolimatta Laitilan Uuden Apteekin päivittäinen toiminta onkin sujunut hyvin.
– Meillä toimintaa poikkeusoloissa helpottaa joihinkin isompiin kaupunkeihin verrattuna se, että asiakaskunta on vakiintunutta ja tuttua.