Kesä tuo muutoksia Kelan palvelupisteiden aukioloaikoihin Varsinais-Suomessa. Laitilan palvelupiste on heinäkuun kiinni.
– Turvallisinta on hoitaa Kela-asiat verkossa ja puhelimessa. Puhelinpalvelu on avoinna normaalisti myös kesällä, Kela tiedottaa.
Turun Eerikinkadun palvelupiste on kesälläkin auki viitenä päivänä viikossa ja Salo sekä Raisio kolmena päivän viikossa.
Kelan tavoitteena on pitää palvelutaso kesällä yhtä hyvällä tasolla kuin se on ollut kevään aikana. Huhtikuussa palvelupisteissä on käynyt keskimäärin vähemmän asiakkaita kuin yleensä ja painopiste on siirtynyt puhelinpalveluun. Ripeästi tehtyjen poikkeusjärjestelyjen takia puhelinpalvelu on toiminut hyvin, jonotusajat ovat pysyneet lyhyinä ja ajanvarausajan on saanut parin päivän päähän.
– Olemme saaneet asiakkailta paljon hyvää palautetta siitä, että puhelinasiointi on toiminut erinomaisesti ja puhelinajanvaraus on löytänyt asiakkaat. Moni yllättyy siitä, miten kätevää se on, ja siitä, että puhelimessa voi hoitaa samoja asioita kuin palvelupisteessä, Läntisen asiakaspalveluyksikön johtaja Tina Söderman kertoo.
Kelan asiointi
– Verkossa on huhtikuussa jätetty noin miljoona hakemusta, mikä on noin 72 % kaikista hakemuksista.
– Toimeentulotukihakemuksista jopa 78 % on jätetty verkossa. Jonotusaika Kelan puhelinpalveluun on ollut keskimäärin noin 3 minuuttia, ja päivässä on vastattu noin 8 200 puheluun.
– Myös ajanvarausaikojen saatavuus on ollut hyvä: puhelinajan on saanut parin päivän päähän.