Huhtikuussa Varsinais-Suomen maakuntahallitukseen tuotiin esille alueen liikennehankkeita, joihin valtio voisi antaa rahoitusta nopealla aikataululla. Laitilasta listoilla ovat Kasitien pullonkaulaksi nimitetty Laitilan risteysalue sekä kevyen liikenteen väylän rakentaminen Laitilasta Uuteenkaupunkiin.
Viimeisimmissä Kasitien suunnitelmissa Laitilan keskustaa halkovalle Kasitielle suunnitellaan kahta eritasoliittymää, jotta Kasitiellä voitaisiin ajaa katkeamatta vähintään 80 kilometrin tuntinopeudella Turusta Poriin.
Maakunnan liikennehankkeista lyödään rumpua nyt, jotta tieto pitkälle viedyistä suunnitelmista kulkeutuu maakunnasta Helsinkiin saakka. Suomen hallituksen suunnitelmissa on pitää toukokuussa kolmas lisätalousarvio, jossa myönnetään rahoitusta talouden nopeaa elpymistä tukeville hankkeille.
On mahdollista, että pitkälle suunnitellut Laitilan risteystyöt toteutuvat vuosikymmenien odotuksen jälkeen. Hankkeen 25 miljoonan euron kustannukset tekevät loven valtion kukkaroon, mutta ovat kuitenkin pikkurahoja suurempien tie- tai ratahankkeiden rinnalla. Turusta Helsinkiin suunnitellun tunnin junan arvioidaan maksavan noin kaksi miljardia euroa.
Toisaalta, jos rahaa ei Laitilan hankkeille nyt löydy, voivat valtionrahoitukset olla tulevina vuosina todella tiukassa, kun Suomi yrittää vähentää koronan takia valtavasti kasvavaa valtionvelkaansa.
Iida Kauppi
iida.kauppi@laitilansanomat.fi