
Toukokuun lopussa kaupunginhallitus sai nähdäkseen tarjouskilpailussa valitun, laitilalaisen Mainostoimisto Tekokuun uudistaman kaupungin logon ja uusia värejä. Logossa säilyy kukko ja päävärit ovat Muinaislinnan musta ja Sirppujoen sininen. Yhteensä värejä on käytössä kahdeksan.
Kaupunginhallitus antoi kaupunginjohtajalle ja kaupunginjohtajan sihteerille Tuulia Kujanpäälle valtuutukset jatkaa kaupungin ilmeen ja graafisen ohjeistuksen työstämistä. Kaupunginjohtajalle, eli Raumalle siirtyvän Johanna Luukkosen lisäksi hänen sijaisilleen Heli Kiertokari-Laitiselle ja Mika Raulalle sekä syksyllä työnsä aloittavalle kaupunginjohtaja Lauri Kattelukselle , myönnettiin myös valtuus hyväksyä graafinen ohjeisto, sitten kun se on valmis.
– Tarkoitus olisi, että graafinen ohjeistus valmistuisi kesän aikana ja syksyllä se julkaistaisiin kokonaisuudessaan. Ohjeistus kulkee käsi kädessä kaupungin tiedotus- ja viestintästrategian kanssa. Sitä ei ole aiemmin tässä laajuudessa kirjoitettu, mitä nyt tehdään, Tuulia Kujanpää kertoo.
Syksyllä on tarkoitus pitää uuden visuaalisen ilmeen julkistamistilaisuus.
Laitilan kaupungilla on ollut logoissa pitkään käytössä erilaisia versioita kukosta. Ensimmäistä kertaa kukko valikoitui Laitilan keulakuvaksi vuonna 1960. Silloin Laitilalle valittiin taiteilija Ahti Hammarin suunnittelema Laitilan vaakuna, joka kuvataan seuraavasti: “punaisessa kentässä hopeinen, kultavaruksinen kukko pidellen oikeassa jalassaan hopeista kovelia.”
Tuulia Kujanpään mukaan uusi logo kunnioittaa vahvasti vaakunaa. Puunkäsittelyssä käytetty työkalu, koveli, säilyttää paikkansa kukon kynsissä.
– Halusimme säilyttää kokonaisuuden eli myös kovelin, joka kunnioittaa seutua ja historiaa.
Uusi graafinen materiaali taipuu myös sosiaalisen median tarpeisiin, sillä kukkologoa voi käyttää esimerkiksi sosiaalisen median palveluissa profiilikuvana.
Jatkossa kaupungin virallisissa päätöksissä, kuulutuksissa ja muissa virallisissa yhteyksissä käytetään uudistettua kukkologoa, jonka vieressä lukee Laitila. Mainiompi Laitila -logoa voi edelleen käyttää ilmoituksissa, mainoksissa, flyereissä ja muissa painatuksissa.
– Mainiompi Laitila on tutuksi tullut kaupungin brändi ja visio, jonka käyttöä kannattaa rohkeasti suosia, kaupunginhallitukselle esitetyssä visuaalisen ilmeen esittelyssä kerrotaan.
Uutta ohjeistuksessa on suositus käyttää viestinnässä valokuvia Laitilasta.
– Jokin aika sitten perustimme kotisivuille kuvapankin, jotta kaupungin työntekijöillä olisi sisäiseen käyttöön joku aineisto, kun tarvitsee kuvia esimerkiksi diaesitykseen. Kuvapankki on kuitenkin julkinen, jotta myös ulkopuoliset saavat materiaalin käyttöönsä, Tuulia Kujanpää kertoo.
Kujanpään mukaan kuvapankki pyritään pitämään elävänä.
– On tärkeää, että meillä on kuvia kaupungin toiminnasta ja siitä, mitä Laitilassa tapahtuu.
Laitilan uudet värit
Mustan ja valkoisen lisänä käytettävät värit kertovat Laitilan tarinaa. Käytössä ovat: 1. Vesitornin harmaa, 2. Kasitien harmaa, 3. Sirppujoen sininen, 4. Muinaislinnan musta, 5. Vasikkahaan vihreä ja 5. Viljapellon keltainen.
Viestinnän värit toistuvat Laitilan visuaalisessa ilmeessä ilmoituksissa, dia-pohjissa ja muissa dokumenteissa.
Lähde: Kaupunginhallitukselle 25.5. esitelty visuaalisen ilmeen aineisto