Konttoriverkoston tiivistämisen taustalla on viime vuosien aikana tapahtunut pysyvä muutos asiakkaiden tavoissa hoitaa pankkiasioitaan ja tavata pankin asiantuntijoita. Suurin osa asiakkaista hoitaa päivittäiset pankkiasiansa mobiilipankissa ja muissa sähköisissä kanavissa. Tämän seurauksena päivittäispalveluiden kysyntä konttoreissa on huomattavasti vähentynyt.
Samanaikaisesti asiantuntijoiden kanssa käytävien neuvottelujen odotetaan yhä useammin olevan aidosti ajasta ja paikasta riippumattomia. Tämä edellyttää pankilta tulevina vuosina merkittäviä panostuksia digitaalisiin palveluihin. Konttorien sulkemisella ei ole välittömiä henkilöstövaikutuksia, ja asiakkaiden kaikki sopimukset sekä tilinumerot säilyvät muutoksista huolimatta ennallaan.
– Konttoripalveluiden muutoksella toisaalta reagoimme asiointitavoissa jo tapahtuneisiin muutoksiin, toisaalta haluamme varmistaa, että pystymme vastaamaan asiakkaidemme palvelutarpeisiin myös tulevaisuudessa, kertoo toimitusjohtaja Ossi Öhman muutosten perusteista.
– Asiantunteva ja osaava henkilöstömme auttaa muutoksiin sopeutumisessa ja opastaa mielellään uusien palveluiden käyttöönotossa. Vaikka konttorien määrä vähenee, pysyy paikallisuus toimintamme kulmakivenä jatkossakin. Päivittäispalveluista vapautuvan ajan aiomme ehdottomasti käyttää asiakkaidemme parhaaksi tehtävään työhön, yhteydenpitoon ja asiakassuhteiden hoitoon, Öhman lisää.