Kylmää kyytiä

0

Laitilan suurin yksityinen työnantaja Pilkington Automotive Finland on saanut heinäkuun alussa alkaneet yt-neuvottelut päätökseen. Kuusi viikkoa jatkuneiden neuvottelujen tulos oli kylmää kyytiä: Laitilan tehtaalta sai lähtöpassit lähes 50 työntekijää.

Koronapandemia on kevään ja kesän aikana vaikeuttanut vientiyritysten toimintaa koko Varsinais-Suomessa, ja nyt se iski karulla tavalla myös Laitilaan.

Ikävintä on, että lomautusten sijaan yritys päätyi näinkin massiivisiin irtisanomisiin. Lomautukset irtisanomisten sijaan olisivat olleet inhimillisempi vaihtoehto, joka olisi valanut enemmän uskoa tulevaisuuteen.

Vielä alkuvuonna Varsinais-Suomessa oli huoli siitä pysähtyykö yritysten kasvu, kun osaavaa työvoimaa ei ole saatavissa. Nyt avoimien työpaikkojen määrä maakunnassa on romahtanut. Myös luksusristeilijöitä tekevä Meyerin Turun telakka ilmoitti viime viikolla laajoista irtisanomista.

Autotehtaalta kuultiin viime viikolla positiivisia uutisia, kun Valmet Automotive ilmoitti ottavansa 500 lomautettua takaisin töihin ja autoja tehdään Uudessakaupungissa jälleen kolmessa vuorossa.

Tuulilaseja Laitilan tehtaalla on tehty lähes 50 vuotta, mutta nykyisenkaltaista tilannetta ei ole koettu aikaisemmin. Tehdas on selvinnyt suhdanteiden vaihtelusta, lamasta ja finanssikriisistä, ja uskottava on, että tästäkin selvitään ja turistibusseille on jälleen kysyntää.

Pilkington Automotive on Euroopassa markkinajohtaja alallaan. Se on panostanut menestyksekkäästi paitsi linja-autojen myös työkoneiden, kuten traktorien, ja junien lasien tuotekehitykseen ja teknologiaan. Laitilalaisten osaamisella erikoisajoneuvojen tuulilasien valmistuksessa on näyttöä vuosikymmenten ajalta.

Tämäkin kriisi päättyy aikanaan, mutta toistaiseksi ilmassa on enemmän kysymyksiä kuin vastauksia.

Eija Eskola-Buri

eija.eskola-buri@laitilansanomat.fi