
Pilkington Automotive Finland Oy:n yt-neuvottelut päättyivät laitilalaisittain raskaisiin irtisanomisiin. Noin 280 työntekijää työllistävän tehtaan työntekijöistä lähes viisikymmentä irtisanottiin. Heistä 42 on tuotannon työntekijöitä.
Heinäkuussa alkaneet yt-neuvottelut koskivat Laitilan tehtaan lisäksi Tampereen tehdasta. Yhteensä Pilkington irtisanoo näiltä kahdelta tehtaalta 102 työsuhdetta ja lisäksi 16 henkilöä lomautetaan toistaiseksi.
– Elämme keskellä ennennäkemätöntä tilannetta, mikä suurelta osin johtuu maailmanlaajuisesta koronapandemiasta. Vaikutukset tulevat vaikeuttamaan yrityksemme liiketoimintaa pysyvällä tavalla. Joudumme tekemään kipeitä päätöksiä yrityksen toiminnan ja kilpailukyvyn turvaamiseksi, Pilkington Automotive Finland Oy:n toimitusjohtaja Jussi Parkkali kertoo.
Sitä kuinka kauan koronakriisin vaikutukset näkyvät, ei kukaan tiedä. Toistaiseksi kriisi on jo lyönyt kovaa linja-autojen valmistukseen eikä epidemia osoita hellittämisen merkkejä Euroopassa tai muualla maailmassa.
Parkkali suhtautuu tulevaisuuteen varovaisesti.
– Kukaan ei tiedä mihin maailma on menossa ja miten bisnes tulee muuttumaan. Toki toivotaan, että ihmiset joskus vielä bussilla kulkee, mutta kukaan ei tiedä, kestääkö tämä kaksi vuotta vai muuttuuko ihmisten käyttäytyminen kokonaan. Tietysti täytyy katsoa positiivisesti tulevaisuuteen ja miettiä mitä meillä on ja mitä me voimme kehittää, Parkkali sanoo.
Pilkington Automotive Finland Laitilan tehdas on keskittynyt bussien tuulilasien tuotantoon. Laitilalaisia tuulilaseja viedään paljon muun muassa Saksaan.
– Kyllähän tämä Laitilan tehtaalle on iskenyt todella vakavasti.
Yt-neuvotteluissa sovittiin myös tilapäisistä lomautuksista, jotka ovat enintään 90 päivän mittaisia ja koskevat koko henkilöstöä.
– Lyhytaikaisia lomautuksia on siis tulossa. Esimerkiksi tällä viikolla Laitilan tehdas on ollut kiinni. Toivotaan, että näitä tulee mahdollisimman vähän, Parkkali sanoo.
Pilkington tiedotti myös, että työtehtävissä ja muissa työehdoissa tullaan neuvottelujen myötä tekemään merkittäviä tai vähäisempiä muutoksia.
Pilkington Automotiven Laitilan tehtaan tuotannon pääluottamusmies Ilkka Suvanto myöntää, että neuvottelujen lopputulos oli yllättävä.
– Ainahan näin iso määrä yllättää. Tuotannosta 42 työntekijää irtisanotaan. Tämän kokoisessa tehtaassa se on iso määrä. Vaikutus on kova. Vielä keväällä ennen koronaa ihmeteltiin, mistä saisimme tehtaalle lisää työntekijöitä, ja nyt on tämä tilanne, Suvanto kertoo.
Suvanto ei usko, että irtisanomiset olisivat olleet kokonaan vältettävissä, mutta osa olisi saatettu välttää pitkillä lomautuksille. Työnantaja ei kuitenkaan hänen mukaansa ollut näihin halukas, koska lähitulevaisuuden ennusteet matkailualalla näyttävät hyvin heikoilta.
– Kun turistibussit eivät liiku maailmalla, niin ei siellä tarvita myöskään tuulilaseja, Suvanto tiivistää.
2000-luvulla tehtaalla on nähty huonoja aikoja, mutta koronakriisin aiheuttamat vaikutukset ovat ennenkokemattomat.
Koronakriisistä huolimatta Suvanto uskoo Laitilan tehtaan tulevaisuuteen.
– Kyllä tehdas tässä pysyy, mutta tällä hetkellä mennään aika pienellä miehistöllä parhaimpiin aikoihin nähden.
Pilkington Automotive Finland
- Pilkington Automotive Finland Oy:llä on ajoneuvolasitehtaat Laitilassa ja Tampereella.
- Tampereen tehdas tuottaa erikoisajoneuvojen karkaistuja laseja, kuten bussien sivulasituksia ja takalaseja sekä maatalouskoneiden lasituksia.
- Laitilan tehdas valmistaa laminoituja tuulilaseja busseihin, maatalouskoneisiin ja juniin.
- Pilkington Automotiven liikevaihto tilikaudella 2019–2020 oli 116 milj. euroa ja henkilökunnan määrä oli yhteensä 621.Lähde: Pilkington Automotive Finland