Erikoisajoneuvojen tuulilaseja valmistavan Finn Lamexin tämän vuoden investointeja ei ole saatu vielä täydellä teholla käyttöön koronan vuoksi. Alkuvuoden positiiviset näkymät tyssäsivät keväällä maailmanlaajuiseen pandemiaan.
Toimitusjohtaja Tero Toivasen mukaan lomautuksilta ei ole vältytty ja tilauskanta on pudonnut merkittävästi. Aikaisemman 12 viikon sijasta nyt puhutaan kahden viikon aikajänteestä.
Korona hiljensi joukkoliikenteen ja laitilalaislasien kysynnän.
– Sekä asiakkaat että me elämme nyt aikaa, jossa tulevaisuudesta ei ole tietoa. Tietysti toivomme, että rokote tulee ja tilanne ensi keväänä piristyisi.
Finn Lamex investoi tänä vuonna tilojen laajennukseen ja uuteen taivutusuuniin, joka on saatu kesällä sisäänajettua. Markkinoiden elpyessä tehdas on täydessä iskussa. Tehdas työllistää noin 80 henkilöä.
Toivasen mukaan yritys pyrkii vaikeista ajoista huolimatta välttämään irtisanomisia.
– Nämä lasihommat vaativat perehtymistä ja yritämme pitää osaajat talossa, hän sanoo.
Vuonna 1990 perustettu yritys tekee tuulilaseja linja-autoihin, työkoneisiin ja raitiovaunuihin muun muassa Euroopan maihin. Suomessa Finn Lamexin tuulilaseja on Onnibusseissa.
Tuulilaseja Vakka-Suomessa valmistavissa yrityksistä on viime viikkoina kuultu lähinnä ikäviä uutisia. Elokuussa päättyneet Pilkington Automotive Finlandin yt-neuvottelut päättyivät lähes 50 henkilön irtisanomisiin laitilalaistehtaalla.
Ihodessa toimiva Saint Gobain Finlandin yksikkö aloittaa kuusi viikkoa kestävät yt-neuvottelut tällä viikolla. Uhkana on koko tehtaan lakkauttaminen.