Tiesuunnitelmat sähköisestinäytille syyskuun lopussa– Laitilan eritasoliittymien rahoituksen momentum on ensi viikon budjettiriihessä

0
Suunnitellut eritasoliittymät tulevat muuttamaan Kantatie 43:n ja Kasitien risteysalueen ympäristön.

VT8 Turku–Pori -kehittämisen yksi keskeisimmistä hankkeista on Laitilan eritasoliittymien rakentaminen. Niiden osalta tiesuunnitelmat tulevat näytille syyskuun lopussa. Ensi vuoden alusta suunnitelmat on tarkoitus lähettää lausuntokierrokselle Väylä-virastoon ja Traficomille.

Yleisölle tiesuunnitelmat tulevat näytille sähköisesti.

– Tiesuunnitelman nähtäville asettaminen sujuu näinä aikoina vähän helpommin ja käyttäjäystävällisemmin, koska ei tarvitse mennä paikan päälle tutustumaan aineistoihin, Matti Kiljunen Ely-keskuksesta kertoo.

Suunnilleen samoilla askelmerkeillä seisoo myös toinen Kasitien kehittämisen kannalta merkittävä hanke, Eurajoen liittymä, jolle myönnettiin rahoitus valtion lisätalousarviossa. Tämä antaa toivoa sille, että Laitilan eritasoliittymilläkin olisi mahdollisuus saada rahoitus jopa ennen tiesuunnitelmien hyväksymistä.

Alueensa keskeisenä tiehankkeena Laitilan eritasoliittymillä voidaan katsoa olevan alueen koronakriisin runtelemaa taloutta elvyttävä vaikutus.

– Nyt mietitään, miten koronan jälkeistä elvytystä tehdään ja tiedetään, että Euroopan Unionilta tulee isot elvytyspaketit, jotka valtakunnallisesti allakoidaan tiettyihin pisteisiin. Siltä osin Laitilan hanke on siinä suunnittelullisessa tilanteessa, että nyt olisi tuhannen taalan paikka käynnistää se. Se olisi sekä valmista elvytystä että hyvin käytettyä rahaa. Hanke olisi sekä ympäristölle hyvä että taloudelle välttämätön, Laitilan kaupunginjohtaja Lauri Kattelus kertoo.

Kattelus ei ole näkymyksineen yksin.

– Hallituksen budjettiriihi ensi viikolla. Menokehys ei taida tällä hetkellä koronan vuoksi ihan hirveästi rajata, joten teoriassa Laitilan eritasoliittymähankkeella voi olla ensi viikolla mahdollisuus saada päätös rakentamisesta, jos poliittista tahtoa riittää, Varsinais-Suomen maakuntaliiton edunvalvontajohtaja Janne Virtanen sanoo.

Myös hän katsoo, että Laitilan eritasoliittymien rakentaminen olisi alueen talouden elpymisen kannalta hyödyllinen kohde.

Toisaalta parhaillaan on valmistelussa Liikenne12-kehittämisohjelma, jossa suunnitellaan liikennehankkeita seuravalle kahdelletoista vuodelle.

– Nyt aletaan olla jo lähellä niitä aikoja, että mahdetaanko enää tehdä erillisiä rahoituspäätöksiä. On se toki mahdollista, mutta varmasti jotain jää myös päätettäväksi Liikenne12-ohjelmaan, suunnittelupäällikkö Antti Kärki Varsinais-Suomen Ely-keskuksesta kertoo.

– 30 miljoonaa euroa on sen kokoluokan hanke, että kyllä se valtion talousarviossa erillisenä mainintana pitää joka tapauksessa olla. Sellaista ei voida Ely-keskuksessa käynnistää. Vielä on auki se, että kuinka tarkalla tasolla Liikenne12-suunnitelma tulee olemaan, Varsinais-Suomen Ely-keskuksen uusi liikenne ja infrastruktuuri -vastuualueen johtaja Tuovi Päiviö huomauttaa.

Sekä Kattelus että Virtanen toivovat Kasitien parannushankkeen olevan kokonaisuutena Liikenne12-ohjelmassa, mutta toivovat myös, ettei Laitilan eritasoliittymien osalta jäädä odottelemaan ohjelman valmistumista.

Jos kaikki palikat osuisivat kohdalleen ja rakentaminen pääsisi alkuun vuonna 2022, eritasoliittymien odotetaan valmistuvan noin 1,5–2 vuodessa.

Rakentamisen aloittaminen jo vuonna 2022 edellyttää tosin rahoituksen saamisen lisäksi sitä, ettei hankkeen toteutuksen kannalta keskeisiltä osilta tehdä valituksia.

Laitilan eritasoliittymien toteutuminen ei ole yksin Varsinais-Suomen etu vaan palvelee myös Satakuntaa. Kasitiellä on Satakunnalle merkitystä paitsi työmatkaliikenteen myös erityisesti tavaraliikenteen kautta.

– Tavarat kulkevat Kasitietä pitkin erittäin moneen satamaan. Siinä mielessä Laitilan ja Eurajoen risteysalueet ovat keskeisiä välittäjäpisteitä, joissa liikenteen sujuvuus ja joustavuus pitää saada kehittymän, Satakunnan maakuntajohtaja Asko Aro-Heinilä sanoo.

Satakunnan ja Rauman kauppakamarit nostavat Kasitien kehittämisen yhdeksi maakuntansa kannalta merkittävimmäksi liikennehankkeeksi.

– Meitä kiinnostaa työvoiman liikkuvuus, alueiden saavutettavuus ja kilpailukyky sekä globaali toimitusvarmuus. Tällöin VT8 on erittäin merkittävässä asemassa ja yksi pahimmista pullonkauloista on Laitilan risteysalue. Kun se poistetaan, voimme siirtyä eteenpäin miettimään muita kohteita, Rauman kauppakamarin toimitusjohtaja Riikka Piispa huomauttaa.

Myös Turun kauppamarin edunvalvontapäällikkö Olli Hakala pitää Kasitietä tärkeänä sekä työmatkaliikenteen että vientiteollisuuden näkökulmasta.

– Kasitie on meille yksi iso prioriteetti, Hakala lisää.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here