
– Vastaaviin suuriin suunnitelmiin sitä kyllä törmää kaikkialla Suomessa. Mutta ei kai tämä Laitila nyt sentään mikään New York ole, joka tarvitsisi noin ison risteyksen, Lintilä kommentoi Laitilan Wirvoitusjuomatehtaalla järjestetyssä tilaisuudessa (Laitilan Sanomat 20.10.)
Edullisempikin ratkaisu voisi Lintilän mielestä löytyä. Nyt hankkeen kokonaiskustannusarvio on noin 34 miljoonaa euroa.
Lintilän kommentti on herättänyt Vakka-Suomessa jälkeenpäin kummastelua. Moni miettii, mitä ministeri oikein tarkoitti.
Yksi torstaina Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan isännöimässä tilaisuudessa paikalla olleista, Laitilan kaupunginjohtaja Lauri Kattelus sanoo, ettei Lintilän kommentti sinänsä yllättänyt.
– Mutta käsittääkseni hän tarkoitti kommentillaan lähinnä sitä niin sanottua isoa viiksikuviota, eli Terveyskodin kulmilta lähtevää pitkää pätkää Rauman suuntaan, Kattelus toteaa.
Kaupunginjohtaja kertoo jääneensä kuitenkin siihen käsitykseen, että ministeri Lintilä suhtautuu risteyssuunnitelmaan kokonaisuudessaan positiivisesti.
Valtatie 8:n kehittäminen ja sen osana Laitilan risteyksen muutostyöt ovat monen tahon yhteisissä intresseissä. Niin maakunnat Varsinais-Suomi ja Satakunta, alueen kansanedustajat, kauppakamarit ja monet muut tahot ovat lyöneet voimansa yhteen asian puolesta.
– Nyt odotetaan, että suunnitelmista tehdyt muistutukset tulevat nähtäville. Katsotaan sitten mitä muutoksia kenties tulee ja sitten vaan vauhdilla eteetnpäin. Toivotaan hankkeen rahoitusta nopeasti valtion budjettiin ja töiden aloittamista, Kattelus jatkaa.
Raimo Rantanen Uudenkaupungin kauppakamariosastosta pitää hänkin Laitilan risteyksen päivittämistä äärettömän tärkeänä jo pelkästään alueen elinkeinoelämän kannalta.
– Kasitien pitää toimia ja tätä kehittämistä ovat kauppakamarit yhdessä ajaneet. Kieltämättä ministeri Lintilän kommentit tuntuivat vaarallisilta ja oudoilta, Rantanen sanoo.
Rantanen haluaa muistuttaa, että Rambollin taannoisessa selvityksessä Laitlan risteys oli tärkeydessä paalupaikalla.
– Hintalappua voidaan aina tutkia, mutta eikös tässä tilanteessa hallitus ole juuri puhunut, että pitää elvyttää?
Rantanen lisää vielä, että tuskinpa suunnittelijat ovat turhaan yhtään ylimääräistä mutkaa Kasitien suunnitelmiin piirtäneet.
Janne Virtanen, Varsinais-Suomen Liiton edunvalvontajohtaja, on yhtä lailla sitä mieltä, että Laitilan risteyshanketta on pidetty esillä pitkään ja nyt se vaan pitää viedä maaliin saakka.
– Mietin, millä pätevyydellä elinkeinoministeri yleensäkin lähti tällaista liikennehanketta kommentoimaan? Liikennehankkeet eivät kai kuulu hänen sektoriinsa, Virtanen hämmästelee.
Virtanen lisää, että Lintilän kommentointi ei kuitenkaan tule hanketta kaatamaan.
– Muistetaan, että monet muut tahot pitävät risteyshanketta tarpeellisena.