Omasta intohimostaan voi ammentaa iloa muillekin – Nahkavaatteita valmistavan Karraxin tuotevalikoima laajeni sisustustuotteisiin

0
Karraxin yrittäjä Venla Aaltosen kodin sisustus on mietitty siten, että se

Kun Venla Aaltonen oli lapsi, hänellä oli kaksi intohimoa: vaatteiden suunnittelu ja sisustus.

– Jo pienenä lempipuuhaani oli piirrellä paperinukeille vaatteita ja sisustaa huonettani, hän muistelee.

Jos ihminen saa valjastettua intohimon ammatikseen, siitä voi ammentaa paljon iloa myös muille. Jo vuonna 1991 perustetun Karraxin päätuoteryhmä on nahkarotsit ja laukut.

– Karraxin vaatepuoli toimii aivan samalla tavalla kuin ennenkin, mutta nyt rinnalle ovat tulleet myös nahkaiset sisustustuotteet, Venla kertoo.

Venlan mielestä sisustaminen on rentouttavaa. Hän pitää myös vanhojen kalusteiden kunnostamisesta. Perheen olohuoneestakin löytyy useampi kaluste, joka on saanut uuden maalipinnan ja päässyt osaksi luonnonläheistä ja lämmintä sisustustyyliä.

Monet huonekalut ovat saaneet mustan maalipinnan.

– Mustaa pelätään turhaan. Sanotaan, että valkoinen raikastaa, mutta musta tekee saman.

Venla kertoo, että heidän kotinsa sisustuksessa on käytetty kestäviä materiaaleja ja kolmen aktiivisen pojan vanhemmilla on valintaansa selvä syy.

– Meidän kodissamme elämisen jäljet saavat näkyä enkä halua olla koko ajan vahtimassa ja komentamassa. Olohuoneessa pelataan esimerkiksi sählyä. Kerran, kun silmä vältti nuorimmianen käveli lattialla luistimet jalassa. Pesäpallo on varmaan ainoa laji, jonka olen kieltänyt sisätiloissa, Venla nauraa.

Ajatus sisustukseen liittyvän kiinnostuksen yhdistämisestä työhön kyti taka-alalla parin viimeisen vuoden ajan.

– Isän äkillinen kuolema alkuvuodesta sai minut tajuamaan, että elämän rajallisuuden tähden omien unelmien, suurten tai pienten, toteuttamista ei kannata enää lykätä.

Ja niin tänä syksynä Karraxin verkkokauppaan syntyi oma osasto sisustustuotteille. Kuten vaatteet myös sisustustuotteet on valmistettu pääasiassa nahasta. Valikoimassa on niin tyynyjä kuin pöytätablettejakin.

Venla miettii uusia ideoita yhdessä miehensä kanssa ja puheesta kuultaa läpi, että hän on tuotekehittelystä innoissaan.

– Löysin lapsuuden luovuuden

uudelleen nelikymppisenä, hän kuvailee.

Sisustustuotteille perustettu oma Instagram-kanava tuo tuotekehittelyyn myös vuorovaikutusta asiakkaiden kanssa. Aaltonen kertookin, että yrityksessä kuunnellaan mielellään myös asiakkaiden toiveita.

– Eräs asiakas kysyi, eikö nahasta voisi tehdä kukka-amppelia ja nyt sellainen on suunnitteilla.

Ideat eivät synny tyhjiössä vaan niihin haetaan vaikutteita ympäröivästä maailmasta ja nykypäivän henkeen kuuluvasti myös sosiaalisesta mediasta. Tärkeintä on kuitenkin luottaa omaan tyyliinsä.

– Karraxilla on aina tehty asioita omalla tavalla ja sama pätee sisustusasioissa. Meillä toteutetaan omaa juttua eikä matkita muita.