– Verkkokaupassa on vielä kaikille mahdollisuuksia. Koko maailman kaupasta vasta 20 prosenttia tehdään verkossa.
Parsama on perehtynyt laajasti suomalaiseen verkkokauppaan ja tutustunut siihen myös Yhdysvalloissa, Kiinassa, Venäjällä ja eri puolilla Eurooppaa. Parhaillaan hän työskentelee asiantuntijana Business Finlandin Experience Commerce -ohjelmassa, jonka tavoitteena on tehostaa suoraan kuluttajille myyvien yritysten kansainvälistä kasvua. Suomalaisilla verkkokauppiailla on Parsaman mukaan paljon opittavaa.
– Suurin osa täkäläisistä verkkkokaupoista on perustettu tekniikka edellä. Lisäksi meillä on taipumus pelätä etukäteen kaikkia mahdollisia ongelmia. Tärkein kysymys, se, mitä ihan ensiksi pitäisi ajatella on kuitenkin: “Miksi asiakkaat ostaisivat juuri minulta?”. 90 prosenttia Suomen yrityksistä on tuote- ja tuotantolähtöisiä, vaikka ne väittävät olevansa asiakaskeskeisiä.
Verkkokaupan perustaminen on vasta ensimmäinen askel. Parsaman mukaan on turha kuvitella, että hienoinkaan verkkokauppa itsessään houkuttelee ostajia. On tehtävä aktiivista kauppiastyötä, tuotettava hyvää sisältöä ja ymmärrettävä, miten internet toimii.
– Nykyisten hakukoneiden ja sosiaalisen median työkalujen avulla on mahdollista löytää hetkessä juuri ne ihmiset, jotka ovat kiinnostuneita tuotteista, joita myyt. Kohdennetun markkinoinnin lisäksi pitää tunnistaa omat kilpailuedut, luoda niistä oma konsepti ja sijoittaa asiakas aidosti kaiken keskiöön.
Monet verkkokaupat käyttävät markkinointikeinona toimitusten nopeutta. Jotkut tarjoavat mahdollisuutta palauttaa tuote ilmaiseksi jos se ei miellytä.
– Nopeus ei kuitenkaan ole niin tärkeää kuin se, että tavara tulee silloin on luvattu. Ostamisen helppous menee hinnan edelle ja hyvä asiakaskokemus ratkaisee. Kuka tahansa voi myydä mitä tahansa, millä tahansa alustalla, kun sen tekee hyvin. Tuotteiden ei tarvitse olla itse tehtyjä; yksi miljoonabisnestä tekevä verkkokauppa ryhtyi esimerkiksi ostamaan halpoja rannekelloja Kiinasta, tuunaamaan niitä vähän ja myymään hyvällä katteella eteenpäin.
Verkkokaupassa markkina-alueena on koko maailma. Isolla pelikentällä ei enää menestytä vanhalla yrittäjäkonseptilla, jossa kaikki muut nähdään kilpailijoina.
– Verkkokaupan parasta oppia on vertaissparraus, avoimet keskustelut muiden digitaalista kauppaa tekevien kanssa. Suomalaisten yrittäjien pitää viimeistään nyt ymmärtää, ettei kilpailu tule täältä, se tulee ulkoa.
Parsama kertoi verkkokaupasta Uudenkaupungin Yrittäjien ja Säästöpankki Kalanti-Pyhärannan järjestämässä tilaisuudessa.