Juhlakauden bling-bling vaihtui vapaa-ajancollege-vaatteisiin– Oman paikkakunnan palvelut ovat saaneet asiakkaat liikkeelle

0
Studio25:n yrittäjä Markku Suominen on huomannut laitilalaisten suosineen korona-aikana paikkakuntansa liikkeitä.

Kun koko Suomi synkkeni viime keväänä, monen yrittäjän kiireinen kevät muuttui äkkijarrutukseksi.

– Myynti laski maaliskuun kahtena viimeisenä viikkona 92 prosenttia. Olihan se shokki, Studio25:n yrittäjä Markku Suominen kertoo.

Kun maa kesän alussa avautui uudelleen ja ihmiset uskaltautuivat jälleen liikkeelle, Suominen huomasi ilokseen, että kotipaikkakunnan oma liike kiinnosti asiakkaita. Myynti normalisoitui kesällä, ja elokuu yllätti toisella tavalla.

– Oli kaikkien aikojen elokuu. Rippijuhlat, ylioppilasjuhlat, häät ja valmistujaiset osuivat kaikki siihen.

Suominen on erittäin ilahtunut siitä, miten laitilalaiset ovat koronakriisissä suosineet paikallista liikettä. Tosin tämä on hänen mukaansa laitilalaisille tyypillistä.

– Laitilalaiset ovat kautta aikojen suosineet paikallisia palveluita, yli 40 vuotta yrittäjänä toiminut Suominen kertoo.

Suominen uskoo, että osasyy oman paikkakunnan liikkeiden suosimiseen on se, että paikallinen liike koetaan koronaepidemian aikana turvallisemmaksi kuin iso kauppakeskus.

Suomen yrittäjien viime keväänä lanseeraama kampanja, jossa kehotetaan suosimaan pieniä kivijalkaliikkeitä sopii Suomisen mukaan Laitilaan kuin nenä päähän. Hän uskoo myös, että kirjakaupan sulkeutuminen herätti laitilalaiset huomaamaan, miten tärkeää on, että paikkakunnalla on palveluita.

Joulukauppa ei ole vaateliikkeessä vielä käynnistynyt. Tänä syksynä myynnin rakenne on muuttunut. Tavallisesti juhlavaatteita myydään ahkerasti syksyllä pikkujouluja ja muita kokoontumisia varten.

– Nyt menee paljon vapaa-ajan vaatteita kuten collegea.