
Arto Kanerva
Uusi tieliikennelaki toi monia uudistuksia, joista ajankohtaisin lienee uusi säännös talvirenkaiden käytöstä. Aikaisemmin meillä oli talvirengaspakko joulukuun alusta helmikuun loppuun. Nyt sen sijaan talvirenkaita on käytettävä marraskuun alusta maaliskuun loppuun, mikäli sää tai keli sitä edellyttää.
Osa autoilijoista haluaa pelata varman päälle ja ottaa talvirenkaat käyttöön hyvissä ajoin. Osa taas seuraa silmä tarkkana sääennusteita ja vaihtaa renkaat vasta, kun on luvassa lumisadetta. Ihmettelyä aiheuttaa sekin, että mikä lienee poliisilla sakotuskäytäntö ja tuleeko kesärenkaiden käyttämisestä maksulappu heti ensimmäisten lumihiutaleiden leijaillessa.
Seppälässä Meritien varrella autojen huoltokorjaamoa pitävä Miko Doering kertoo lakimuutoksen näkyvän selvästi yrityksen päivittäisessä työssä.
– Selvin muutos aikaisempiin vuosiin on, että moni tuli vaihtamaan talvirenkaisiin jo lokakuun puolella. Toisaalta osa asiakkaista varmaan odottaa mahdollisimman pitkään ja vaihtaa renkaat vasta, kun kelin takia on pakko. Menneitten vuosien kaltaista muutaman viikon mittaista hyvinkin kiireistä rengasrumbaa ei tänä vuonna ole, vaan työt jakaantuvat ilman isoa ruuhkaa tasaisesti pitemmälle ajalle.
Kitkarenkaat ovat kasvattaneet suosiotaan tasaisesti jo muutaman vuoden ajan, ja tänä vuonna niiden käyttöön on tullut selvä hyppäys ylöspäin, Doering kertoo. Silti edelleen yli puolet käyttöön otettavista talvirenkaista on varustettu nastoilla. Jos talvet jatkuvat edellisen kaltaisina, tulee ainakin täälläpäin Suomea kitkarenkaiden käyttö yleistymään edelleen.
Vaikka kesärenkailla ajaminen läpi vuoden, kelin salliessa, on nyt mahdollista, kannattaa asiaa Doeringin mielestä harkita ainakin kahteen kertaan.
– Talvirenkaiden kumiseos on pehmeämpää, jonka vuoksi pito lumella ja jäällä on parempi. Kesärenkaat ovat kovemmat ja ne on tehty käytettäväksi lämpimämmissä oloissa. Jo alle kymmenen asteen lämpötiloissa kesärengas muuttuu vieläkin kovemmaksi ja ajo-ominaisuudet heikkenevät.
Kitkarenkaitakin on erilaisia. Doering kertoo myyvänsä vain pohjoismaisiin oloihin tehtyjä renkaita, ellei sitten asiakas välttämättä halua Keski-Eurooppaan tarkoitettuja kitkoja. Erot johtuvat lämpötiloista, ja keskemmällä Euroopassa talviset ajonopeudet ovat täkäläisiä kovemmat.
– Turvallisinta on pelata varman päälle ja vaihtaa talvirenkaat alle hyvissä ajoin. Eipä sitten pääse talvi yllättämään, kun joinakin aamuina on kuitenkin liukasta, vaikka kunnon talvea ei tulisikaan, Doering toteaa.