Lääkärin etävastaanotosta hyviä kokemuksia

0
Lääkäri Aleksi Savonlahti tulee kotiin tietokoneen, tabletin tai älypuhelimen ruudulla.

Pirkko Varjo

Terveyskeskus aloitti tammikuussa kokeilun lääkärin etävastaanotosta. Lääkäri Aleksi Savonlahti on tähän mennessä ottanut etäyhteydellä vastaan 14 potilasta. Yhteys muodostetaan Teams-sovelluksella älypuhelimen, tabletin tai tietokoneen välityksellä. Kokemukset ovat tähän mennessä olleet hyviä.

– Etävastaanotolla voidaan hoitaa sellaisia asioita, jotka eivät vaadi kliinistä tutkimusta. Usein kyseessä ovat erilaiset kontrollikäynnit esimerkiksi diabeteksen, keuhkosairauksien tai sepelvaltimotaudin takia sekä univaikeudet, erilaiset kiputilat, päihdeongelmat tai lääkitysarvioinnit.  Myös mielenterveyspotilaille etävastaanotto sopii hyvin, joskus jopa paremmin kuin tavallinen vastaanotto, jolta saatetaan jännityksen takia jäädä helposti pois. Etävastaanotto sopii parhaiten somaattisten sairauksien seurantaan, ei niinkään diagnostiikkaan, Savonlahti kertoo.

Ajanvaraus etälääkärille tapahtuu normaalin terveyskeskusajanvarauksen kautta. Hoitaja arvioi, sopiiko potilaan asia etävastaanotolle ja varaa ajan. Sovittuna päivänä potilaan älylaitteeseen tulee linkki, jonka kautta vastaanotolle pääsee.

– Vielä ei ole mahdollista varata itse aikaa netin kautta. Se saattaa tulla myöhemmin mahdolliseksi. Arvioimme kokeiluvaiheen tuloksia kuukauden päästä ja päätämme jatkosta.

Savonlahden mukaan potilaiden henkilö- ja potilastiedot ovat etävastaanotolla yhtä turvassa kuin normaalilla terveyskeskuskäynnillä muutenkin. Lääkärin näkökulmasta etäyhteys tuntuu luontevalta ja kiireettömältä.

– Jos etävastaanotolla herää tarve tavata potilas perinteisellä vastaanotolla, varaan hänelle ajan tai ohjaan päivystykseen.

Savonlahti on työskennellyt Laitilan terveyskeskuksessa vuodesta 2019. Hän erikoistuu parhaillaan yleislääketieteen erikoislääkäriksi. Kerran kahdessa viikossa olevaa etävastaanottoa hän pitää kotonaan Turussa .

Laitilassa asuva 66-vuotias yrittäjä Riitta-Liisa Hakala on kokeillut etävastaanottoa. Kokemus oli niin hyvä, että hän rohkaisee muitakin tarttumaan tilaisuuteen, vaikka uusi käytäntö jännittäisi.

– En ole tietotekniikassa mikään mestari, mutta tiedonhaluisena päätin kokeilla, kun sitä ehdotettiin.

Hakala halusi ajan terveyskeskuksesta verenpaineasioissa. Hänelle ehdotettiin etävastaanottoa ja kun siihen varattu aika koitti, puhelimeen tuli vastaanotolle johtava linkki. Linkin avaaminen sujui hyvin ja lääkäri neuvoi vielä laittamaan unohtuneen mikrofonin päälle, minkä jälkeen keskustelu saattoi alkaa.

– Tunnelma oli hyvin kiireetön ja tuntui, että lääkäri kuunteli tarkemmin kuin perinteisellä vastaanotolla, jossa hänen huomionsa on välillä laitteissa tai kirjoittamisessa. Itse sain olla rauhassa kotona, mikä näin korona-aikaan on erityisen hyvä asia. Sovimme myös jo uudesta etätapaamisesta.