Turku, Pori, Rauma, Uusikaupunki ja Salo kampanjoivat houkutellakseen huippuosaajia maailmalta – Pulaa tekniikan erityisosaajista

0
Valmet Automotiven sähköiseen liikenteeseen liittyvien ratkaisujen liikevaihto on kasvava. Kuva: Valmet Automotive

Happy Pro -niminen digitaalinen kampanja ammentaa Suomen maineesta maailman onnellisimpana maana. Kampanjan tavoitteena on lisätä Lounais-Suomen tarjoamien uramahdollisuuksien kansainvälistä tunnettuutta korkeasti koulutettujen asiantuntijoiden keskuudessa. Kampanjan toteuttavat yhteistyössä Turun, Porin, Rauman, Uudenkaupungin ja Salon kaupungit.

– Vuonna 2020 Suomi valittiin jo kolmatta kertaa peräkkäin maailman onnellisimmaksi maaksi. Suomi onkin parhaita maita yhdistää onnellinen elämä ja ammatillinen kehittyminen. Suomen nopeimmin kasvavana innovaatio- ja osaamiskeskittymänä Lounais-Suomi tekee tiivistä yhteistyötä uuden osaamisen houkuttelussa. Alueemme yritykset tarjoavat paljon kiinnostavia työmahdollisuuksia eri alojen asiantuntijoille, sanoo Turun kaupunginjohtaja Minna Arve.

Lounais-Suomessa kasvun esteenä on erityisosaajien puute. Happy Pro -kampanja on osa kansallista Talent Boost -toimenpideohjelmaa, ja sen avulla tehdään Lounais-Suomen mahdollisuuksia tunnetuksi maailmalla. Kampanja kohdennetaan korkeasti koulutetuille osaajille, joiden asiantuntemus sopii alueen yritysten tarpeisiin. Alat, joissa erityisesti kaivataan osaajia, ovat robotiikka ja automaatio, sähköinen liikkuminen ja akkuteknologia, diagnostiikka ja biotieteet sekä ICT, etenkin tekoäly ja pilvipalvelut.

Happy Pro -kampanjan keskiössä on leikkimielinen kysely, jonka avulla osaaja voi testata miten hyvin hän sopisi asettumaan Lounais-Suomeen. Lisäksi kampanjassa hyödynnetään vertaismarkkinointia, kun alueen eri yrityksiin jo työllistyneet osaajat kertovat kannustavasti elämästään ja työstään Lounais-Suomessa.

– Lounais-Suomella on mahdollisuus nousta globaaliksi edelläkävijäksi tulevaisuuden kasvualoilla, kuten sähköisessä liikkumisessa, terveysbusineksessa ja kiertotaloudessa, mutta se ei onnistu ilman suurta määrää sopivia osaajia. Koska kaikkia yritysten tarvitsemia asiantuntijoita ei löydy Suomesta, huippuosaajia on houkuteltava myös ulkomailta, kertoo Turku Science Park Oy:n toimitusjohtaja  Niko Kyynäräinen .

Happy Pro -kampanja on käynnissä 17. maaliskuuta saakka osoitteessa www.talentcall.fi/happypro.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here