Varsinais-Suomen maakuntahallitus julkisti tiistaina lausuntonsa Liikenne12-suunnitelmasta. Valtakunnallisessa suunnitelmassa hahmotellaan maantieverkoston, raideliikenteen, lentokenttien ja satamien kehittämistä vuosina 2021– 2033.
Vaikka vaalit ovat aivan oven takana, maakuntahallitus oli lausunnossaan yksimielinen. Niin selkeä käsitys Varsinais-Suomessa on, miten liikennettä pitäisi kehittää. Varsinais-Suomen kannalta tärkeintä on kehittää kulkuyhteyksiä suuriin kaupunkeihin, Turkuun, Helsinkiin ja Tampereelle. Lisäksi teollisuuden ulkomaan viennin reiteistä pitää huolehtia. Suomesta on jo muutenkin pitkä matka maailmalle, järkevillä liikenneratkaisuilla kuljetusaikoja voidaan kuitenkin lyhentää. Kasitien kehittäminen on viime vuosina edennyt hienosti, mutta silti oli suuri pettymys, ettei Laitilan kiertotasoliittymä mahtunut tämän vuoden budjettiin.
Maakuntahallituksen puheenjohtaja Ilkka Kanerva korosti tiistain tiedotustilaisuudessa, että risteys on saatava nopeasti kuntoon. Kun rahaa ei saatu tälle vuodelle, hankkeen pitää olla viimeistään ensi vuoden budjetissa. Kirvestä ei pidä heittää kaivoon, vaan viestittää tätä valtion suuntaan yhä vahvemmin. Myös maakuntahallituksen lausunto antoi pontta hankkeelle.
Maakuntahallituksen lausunnossa oli esillä vahvasti myös raideliikenne, kuten se on myös Liikenne12-suunnitelmassa. Kanerva muistutti, että esimerkiksi Turku – Uusikaupunki -välin lähijunaliikenteen elvyttäminen muuttaa merkittävästi liikennöintiä. Jos painopisteenä on lähijunaliikenteen kehittäminen, Vakka-Suomi kehittyy aika lailla toisentyyppiseksi kuin nykyisiä kumipyöräreittejä pitkin kulkien. Lähijunaliikenteestä hyötyisi erityisesti Uusikaupunki. Toisaalta jos osa Kasitien ruuhkista siirtyisi raiteelle, liikenne kulkisi joustavammin ja nopeammin Kasitiellä. Tästä saattaisi hyötyä Laitila, Rauma ja Pori.
Liikenneverkon suunnittelua hämmentää nyt myös uusi hyötyjä maksaa -rahoitusmalli, jossa kunnat joutuisivat vahvemmin liikennehankkeiden maksajiksi. Mitkä kunnat hyötyisivät eniten esimerkiksi Laitilan kiertotasoliittymästä? Suurin hyötyjä ei ole aina se kunta, jonka alueella hanke sijaitsee.
Teija Uitto
teija.uitto@laitilansanomat.fi