
Tilaisuus liittyy keskiviikkona 11. elokuuta kello 18 Uudenkaupungin Uudessa kirkossa kantaesitettävään kirkko-oopperaan Ende und Beginn. Kantaesitys on samalla Uudenkaupungin rauhan 300-vuotisjuhlien kunniaksi järjestettävän III Rauhan Symposiumin avajaistilaisuus.
Johannes Huhtinen kertoo Dietrich Bonhoefferista henkilönä otsikolla ”Moderni marttyyri: Bonhoefferin elämä”.
Olli Kortekangas puolestaan liittyy säveltämäänsä kirkko-oopperaan puheenvuorossaan “Kirkko, musiikki, teatteri -mietteitä Ende und Beginn -oopperan tiimoilta”. Verkkoluentona toteutettavan tilaisuus lähetetään Uudenkaupungin seurakuntakeskuksesta ja siihen voi osallistua seurakunnan kotisivuilta löytyvän linkin kautta.
Teoksen taustaa
Saksalainen teologi Dietrich Bonhoeffer teloitettiin Flossenburgin keskitysleirillä 9.4.1945, noin kuukautta ennen Saksan antautumista toisessa maailmansodassa. Bonhoeffer oli kuollessaan 39-vuotias. Hänellä olivat takanaan laajat, menestyksekkäät opinnot ja lupaavasti alkanut tieteellinen ura, mutta hän oli myös ehtinyt pitkälle sosiaalieettisesti suuntautuneena yhteiskunnallisena ajattelijana ja toimijana. On sanottu, että Bonhoefferin keskeinen tavoite oli uskonnon ja kirkon tuominen modernilla tavalla keskeiseksi osaksi todellisuudentulkintaa ja arkista elämää.
Suurelle yleisölle Dietrich Bonhoeffer on tullut tunnetuksi ennen muuta ns. kirkkotaistelusta 1930-luvulla ja marttyyriuteen johtaneesta osallistumisestaan Adolf Hitlerin vastaiseen salaliittoon. Bonhoeffer ennakoi tulossa olevan sodan jo varhain. Vuonna 1933 pitämissään puheissa hän varoitti johtajakultin seurauksista ja arvosteli valtakirkon asennetta juutalaiskysymykseen.
Bonhoeffer oli yksi 1934 toimintansa aloittaneen Tunnustuskirkon perustajista ja keskeisistä toimijoista. Ekumeenisen liikkeen pioneerina Bonhoeffer pyrki hyödyntämään myös kansainvälisiä kontaktejaan rauhan edistämisessä.
Bonhoeffer oli natsihallinnon vankina noin kahden vuoden ajan. Tuolloin hän kirjoitti suuren määrän muistiinpanoja, runoja ja kirjeitä, jotka onnistuttiin toimittamaan vankilan ulkopuolelle ja jotka on sittemmin julkaistu laajoina painoksina ja lukuisilla kielillä. Tänään edelleen ajankohtainen Bonhoeffer luetaan 1900-luvun keskeisiin teologeihin ja kiinnostavimpiin ajattelijoihin.
Olli Kortekangas palaa oopperasäveltäjänä Bonhoefferin pariin. Kortekangas sävelsi 2000-luvun vaihteessa oopperan Marian rakkaus , jonka päähenkilöiden esikuvina olivat Dietrich Boenhoeffer ja hänen morsiamensa Maria von Wedemeyer.
Ensi vuoden elokuussa kantaesitykseen tuleva kirkko-ooppera Ende und Beginn on alun perin oopperalaulaja Nicholas Söderlundin idea – otsikossa viitataan Bonhoefferin viimeisiin jälkimaailmalle säilyneisiin sanoihin. Se on tiivis, yksinäytöksinen syväluotaus oikean ja väärän, pasifismin ja väkivallan oikeutuksen sekä syyllisyydentunteen ja armon kysymyksiin Bonhoefferin omiin teksteihin sävellettynä.
Urkujen ja pienen soitinyhtyeen musiikki sekä tanssijan ilmaisu luovat puolestaan siltoja sellaisiin tunteiden kerrostumiin, jotka pakenevat viisaimpiakin sanoja.
Kantaesityksessä esiintyvät:
Nicholas Söderlund, basso; Minna Tervamäki, ohjaus, koreografia ja tanssi
Kari Vuola, urut; Tuulia Ylönen, klarinetti; Marko Ylönen, sello
Jukka Nykänen, piano ja musiikin johto