Hyperloop-putki vie Laitilasta Turkuun viidessä minuutissa – Ohimenneisiin rahoituskierroksiin pettyneet tiesuunnittelijat heittivät hanskat tiskiin ja panostavat uuteen teknologiaan

1
Virgin Hyperloop on rakentanut hyperloop-testiradan Yhdysvaltoihin Nevadaan. Viime marraskuussa kapselissa koematkusti ensimmäistä kertaa ihmisiä.

Laitilasta suunnitellaan hyperloop-yhteyttä Turkuun. Hyperloop on matkustuskapseli, joka kulkee alipaineistetussa putkessa.

Ilmanvastus putkessa on hyvin pieni, joten kapselin nopeus voi olla jopa 1000 kilometriä tunnissa. Tämä tarkoittaa alle viiden minuutin matkaa Laitilasta Turkuun. Hyperloopilla liikkuvat sekä ihmiset että tavarat.

Laitilan risteysalue on usein jäänyt nuolemaan näppejään, kun liikennehankkeiden investointieuroja on jaettu. Viimeksi Laitilan hankkeen ohitti Kasitien Eurajoen risteysalue, jonne myönnettiin vajaa vuosi sitten 20 miljoonaa ohituskaistan, siltojen ja eritasoliittymien rakentamiseen.

– EU:n elvytysrahoja on tarjolla investointeihin, jotka työllistävät sekä edistävät ilmastopäästöjen vähentämistä ja digitaalisuuteen siirtymistä. Uskomme Laitilan hyperloop-hankkeen vastaavan näihin vaatimuksiin, kertoo Laitilan risteysaluesuunnittelijasta hyperloop-hankkeen vetäjäksi hypännyt Kate Ellinen.

Tiesuunnittelijoita on erityisesti kismittänyt se, että vaikka he tekevät suunnitelmia suunnitelmien perään, tuntuvat Varsinais-Suomessa suurimmat liikennerahoitukset valuvan ratahankkeisiin. Laitilan pelätään jäävän pussinperäksi, kun parasta aikaa sähköistettävälle Uudenkaupungin junaradalle kaavaillaan jopa henkilöliikennettä.

– Uudestakaupungistakin nopein reitti Turkuun kulkee Laitilan putken kautta.

Suunnitelmien tekoon kyllästynyt Ellinen on innoissaan, sillä hyperloop-yhteys kannattaa tehdä mahdollisimman suoraksi. Suunnitelmat on nopeasti tehty, viivoitin vain kartan päälle Laitilasta Turkuun.

– Nyt pääsemme vihdoinkin suunnitelmien teosta eteenpäin.

Maanomistajien odotetaan suhtautuvan hankkeeseen positiivisesti, sillä putki on suurelta osin ilmassa. Putken rakentajien täytyy siis pakkolunastaa maa vain kevyeiden kannatustolppien alta.

– Ilma on meidän kaikkien yhteistä omaisuutta, Ellinen muistuttaa.

Rahoitusta haetaan myös yrityssektorilta, jonka nähdään hyötyvän nopeista yhteyksistä.

– Haluamme säilyttää Laitilan valttikortin, hyvät yhteydet.

Ellinen visioi, että nopealla aikataululla hyperloop-putkea jatketaan Helsinkiin. Tällöin Turun tunnin junan voisi vaihtaa vartin putkeen

Ota kantaa hankkeeseen lähettämällä mielipiteesi toimitukseen osoitteeseen toimitus@laitilansanomat.fi

1 KOMMENTTI

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here