Kuntamarkkinointia

0

Inga Nuojua

Uutisvirtaa seuraamalla olen tullut siihen tulokseen, että suurimmalla osalla kunnista on sama perusongelma: väki vähenee. Samaisessa uutisvirrassa uiskentelee sitten täkynä vippaskonsti jos toinenkin, joilla yritetään uusia asukkaita kalastaa.

On tarjolla euron tontteja, vauvarahaa, muuttopalkkiota…. Halvin silmiini osunut konsti oli lähettää mainoskirje kunnassa joskus asuneille. Nuo tuntuvat minusta kuitenkin näennäistoimilta.

Tulee mieleen Juha Vainion “Turistit tulkaa Tuppukylään tänne”. Valtuutetut voivat tietenkin niillä osoittaa, että ovat jotakin yrittäneet. Jos toimia analysoitaisiin, voisi paljastua, että saldo jää miinukselle, mutta sellaista ei ole tapana tutkia kuin mutu-periaatteella.

Tuloveroprosentilla ja kiisteistöverotuksella saattaisi olla jotakin vaikutusta, mutta eivät nekään vetovoimaksi riitä, jos muut asiat eivät ole vetämässä samaan suuntaan.

On lopulta monen asian summa, minne ihminen päätyy asumaan. Toimeentulo on ollut omalla kohdallani ratkaisevin tekijä. Uskon sen olevan niin monen muunkin kohdalla. Tosin nykyään ei ole trendikästä muuttaa pikkupaikkakunnalle, vaikka siellä töissä kävisikin.

Puolison työ on otettava huomioon asuinpaikan valinnassa. Pienimmät lapset kulkevat vielä mukana “äänettöminä yhtiömiehinä”, mutta koululaisilla on jo usein kovasti sanottavaa asuinpaikan suhteen. Pakko tehdä kompromisseja.

Kun olin oppikoulun alaluokilla, yhtenä syksynä paikallinen pankki jakoi koululaisille pikkukirjasta, johon pysyi merkitsemään koenumeronsa vuoden mittaan. Alkulehdellä luki “Viisaus alkaa tosiasioiden tunnustamisesta”.

Tuota lausetta olen siteerannut monesti elämäni varrella. Sopii tähän väestökatokeskusteluunkin. Ensimmäinen tosiasia siinä on tiedostaa, että koko valtakunnassa väestönkasvu on hidasta ja keskittyy harvoihin keskuksiin.

Toisekseen sisällön on vastattava mainoslauseita kuntamarkkinoinnissakin. Kannattaa miettiä, mitä vahvuuksia kunnasta löytyy ja keskitettävä toiminta siihen kohderyhmään, joka arvostaa näitä asioita. Syrjempää löytyy suurempia tontteja, rauhaa, puhdasta pohjavettä juotavaksi, marja- ja metsästysmaita…, mutta sinne on turha yrittää houkutella runsasta kulttuuritarjontaa arvostavaa.

Virallista markkinointia tärkeämpää saattaa olla, millaisessa maineessa kunta on puskaradioviestinnässä eli miten tavallinen kuntalainen kokee tulleensa kohdelluksi kunnallisia palveluja käyttäessään. Onko tullut kuulluksi? Onko ainakin yritetty auttaa, vaikka ei ihan olisi onnistuttukaan?

Tällaiset ilmapiiriasiat muistaa yllättävän hyvin. Siksi mainostemppuja tehokkaampaa olisi motivoida kuntatyöntekijät palvelualttiuteen ja antamaan omasta työpaikastaan myönteisen kuvan.

Muistan viisaan kuntapäättäjän todenneen asukkaiden houkuttelukeskustelussa, että pitäisikö paremminkin keskittyä siihen, millä ihmiset saadaan pysymään kunnassa. Jos asukkaat ovat tyytyväisiä, he voivat huomaamattaan pystyä lisäämään jopa muuttohalukkuutta ainakin lähipiirissään.

Kirjoittaja on eläkkeellä oleva biologi, joka on kotoisin Laitilasta.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here