Ruokakaupalle iso digiloikka

0
Kauppias Raimo Saarinen kertoo, että kaupassa skannataan noin 14 500 eri tuotetta uusien diginäyttöjen käyttöönoton yhteydessä.

K-ketjun kaikki kaupat ovat siirtymässä hinnannäytöissä digiaikaan. Paperiset hintalaput poistuvat hyllyjen reunoista ja tilalle tulevat uudet diginäytöt.

– Onhan tämä melkoinen digiloikka. Uudistus on asiakkaan ja kaupan etu, kauppias Raimo Saarinen K-Supermarket Laitilasta sanoo. Laitilan myymälä on Keskon uudistuksen “toisessa aallossa”. Tavoitteena on, että kaikissa K-kaupoissa digitaaliset hinnannäytöt ovat käytössä tämän vuoden aikana.

Muutos on iso urakka kaupalle, mutta sen jälkeen hinnat päivittyvät automaattisesti hyllyihin ja näin työ helpottuu.

– Nyt vaihdamme kaikkien noin 14 500 tuotteen hintalapun digitaaliseen näyttöön. Aikamoista napsuttelua tämä on, Saarinen naurahtaa.

Jokainen tuote skannataan ja sen tuote- sekä hintatiedot siirretään digitaaliselle näytölle. Jatkossa hinnat voi päivittää takakoneella ja hinta siirtyy diginäyttöön nopeasti. Uusi tekniikka helpottaa esimerkiksi tarjoushinnoittelua ja tarjoustuotteen löytymistä hyllystä, kun tarjoushinta saadaan päivitettyä jokaisen tuotteen omaan etikettiin.

– Yleisesti ottaen ruokakauppa toimii pitkäjänteisesti hinnoittelussa, mutta kun myyntiin tulee esimerkiksi varhaisperunoita, niiden hinta vaihtelee. Päivitämme niiden hinnat yön aikana.

Saarinen sanoo, että asiakkaalle uudistus tuo kaksikin etua: hintatieto on varmasti ajantasalla, lisäksi asiakkaan on helppo hahmottaa, mitä tuotteita tarjous koskee.

– Jos kolme tuotetta saa tietyllä hinnalla, asiakkaan ei tarvitse enää miettiä, mitä tuotteita tarjous koskee, kun hintanäyttö on jokaisen tuotteen kohdalla.

K-Supermarket Laitilassa digihinnoittelu aloitettiin maanantaina ja kauppias uskoo, että urakka on saatu loppuun ensi viikon aikana.

Saarinen kertoo, että digihinnoittelu piti toteuttaa jo viime vuonna, mutta sitten korona sotki aikataulut. Kaupassa oli suunniteltu myös itsepalvelukassojen hankintaa, mutta nyt niidenkin hankintaa on lykätty.

– Niitä on käytössä Eurassa ja Turussa useissakin liikkeissä. Asiakkaat ovat toivoneet itsepalvelukassoja myös meille. Pienissä ostoksissa itsepalvelukassa on kätevä.

Esimerkiksi huonekalujätti Ikean kassalinjastolla jo valtaosa kassoista on itsepalvelukassoja. Ruokakaupassa itsepalvelukassoihin ei voi siirtyä kokonaan, sillä tupakan ja alkoholin myynti on valvonnan alaista. Saarinen sanoo, että perinteiselle kassapalvelulle on kuitenkin edelleen kysyntää ja pelkästään itsepalvelukassoihin ei olla siirtymässä.

– Esimerkiksi isojen ostosten kanssa on helpompaa asioida perinteisellä kassalla, jolloin ostokset saa pakattua samalla, kun kassamyyjä skannaa tuotteita.

– On meillä tarkoitus itsepalvelukassoja jossain vaiheessa hankkia, kun asiakkaat niitä kerran toivovat.

Saarinen uskoo, että digitaalisuus on lisääntymässä kaupoissa. Seuraavaksi tulevat isot mainosnäytöt, joissa kauppa voi kertoa omista tarjouksistaan ja myydä mainostilaa myös ulkopuolisille.

Suomalaiskaupat ovat olleet digikehityksessä hieman muita varovaisempia, sillä kun Saarinen tutustui kauppoihin Japanissa kymmenkunta vuotta sitten, siellä digihintalaput olivat jo silloin käytössä.

– Asiakas saattoi itse skannata hintalappua ja saada tiedon esimerkiksi tuotteen toimittajasta tai tuoretuotteen pakkausajasta. Siellä asiakasvolyymit ovat kuitenkin niin toisenlaiset. Kun kysyin paikalliselta kauppiaalta, mistä heidän asiakkaansa tulevat, kauppias osoitti ylöspäin.

Kauppa sijaitsi pilvenpiirtäjän kivijalassa. Kaupan asiakaskunta tuli siis yhdestä talosta.

– Digitaalisista hinnannäytöistä on meilläkin puhuttu jo pitkään, mutta sopivan ja toimivan järjestelmän kehittämiseen on luonnollisesti mennyt aikaa.