Laitila linnun silmin – Harrastajalentäjä Esa Uusitalo on lentänyt jo 36 vuoden ajan

0
Kun Laitilaa katsoo lintuperspektiivista, yllättyy miten paljon pelkästään Laitilan keskustassa on metsää.

Koneen ovi sulkeutuu perässäni. Istuin on niin alhaalla, että eteenpäin katsoessa näkee vain sen, mitä kohti ollaan menossa: taivaanranta.

Laitilalaisen harrastajalentäjän Esa Uusitalon mukaan nyt on todella hyvä lentosää. Pilvisyyden ansiosta maisemat erottuvat hyvin, kun aurinko ei luo voimakkaita varjoja maan päälle.

– Tästä lentää Laitilaan vartissa, Uusitalo kertoo valmistellessaan Piper PA-28-140 Cherokee-konetta lähtöön.

Pian kone jo rullaa kiitotien päähän, ja olisi valhe väittää, ettei yhtään jännittäisi. Uusitalo ilmoittaa vielä radiolla aikeistamme nousta ilmaan. Koska kyseessä on Kauttuan Ilmailukerhon kotikenttä, mitään sen kummempia kommervenkkejä ei tarvita.

– Jos laskeutuu valvotulle kentälle, tulee ilmoittaa lentosuunnitelmansa aluelennonjohdolle.

Sama koskee tietysti myös ilmaan nousua. Nyt olemme kuitenkin Euran Kauttualla, jossa muita koneita ei ole nousemassa ilmaan.

Vasta täältä ylhäältä huomaa, miten paljon metsää Laitilassa on.

Uusitalo aloitti lentoharrastuksen vuonna 1985.

– Kansalaisopisto järjesti Laitilassa teoriakursseja. Osallistuin sellaiselle ja sitä kautta lähdin lentämään.

Koneemme pääsee kiitoradan päähän ja kääntyy. H-hetki lähestyy. Lentokoneen moottori alkaa kiihdyttää ja ilmaan nouseminen tapahtuu hyvin pehmeästi. Yhtäkkiä puiden latvat vain jäävät alapuolellemme ja sitten olemmekin jo taivaalla.

Alla levittäytyy peltoja, jotka näyttävät siltä kuin joku olisi sutinut niihin vihreää väriä kuivalla pensselillä. On alkukesä ja pellolle istutetut viljelyskasvit ovat itäneet. Toisaalla hulmuavat harsokankaat, toisaalla pellonreunassa on pikkuruisia valkoisia palloja, traktorin muniksi kutsuttuja heinäpaaleja.

Viidentoista minuutin lento menee kuin siivillä ja saavumme Laitilan ylle.

– Tuossa on Suontaka ja tuolla Pato, Uusitalo esittelee ympärille levittäytyvää maisemaa.

Olemme saapumassa Laitilan keskustan yläpuolelle ja kohtaamme muutaman ”ilmakuopan”.

– Huomaa, että Laitilan päällä ilma on lämpimämpää ja se pomputtaa, Uusitalo selittää.

Ja sitten kaartelemmekin jo Laitilan keskustan päällä. Silmä tottuu lintuperspektiiviin pikkuhiljaa ja alkaa nähdä tuttuja paikkoja. Vesitorni, Pähkinäpensaan päiväkoti, kaupungintalo, paloasema, Laitilan Sanomien toimitus ja Laitilan Wirvoitusjuomatehdas.

Lisäksi joka puolelle levittäytyvät pellot ja metsät.

– Vasta täältä ylhäältä huomaa, miten paljon metsää Laitilassa on.

Vaikka Uusitalon voi nähdä kaartelemassa Laitilan yllä usein, hän tekee pienkoneella myös koti- ja ulkomaan lomamatkoja. Esimerkiksi Rovaniemelle Kauttualta lentää neljässä ja Joensuuhun kolmessa tunnissa. Lento Maarianhaminaan kestää tunnin. Hän on käynyt myös esimerkiksi Latviassa.

Koronan vuoksi viimeisimmät matkat on tosin tehty kotimaassa.

– Nyt ei ole viimeiseen kahteen vuoteen päässyt ulkomaille. Minulla ei ole mitään suosikkikohteita. Lennän sinne, minne mieli tekee mennä.

Koneesta näkee kymmenien kilometrien päähän ja yhtäkkiä on helppo ymmärtää, millainen rooli pienkonelentäjillä on metsäpalojen havainnoinnissa. Jos jostain nousisi savua, näkisimme sen todella kauas.

Kauttuan Ilmailukerhon jäsenet lentävät palovalvontalentoja ja Uusitalokin on ollut kyyditsemässä pelastuslaitoksen lentosammutuspäällikköä muun muassa Pyhärannassa vuonna 2018, kun Santtiolla syttyi suuri metsäpalo.

– Kaksi kertaa olin siellä. Lisäksi muutkin kerhoon kuuluvat lentäjät lensivät palovalvontalentoja.

Paluumatka Kauttualle menee hetkessä. Kiitotie piilottelee pitkään metsän suojassa ennen kuin aukeaa eteemme. Pehmeästi kone laskeutuu kiitotielle ja rullaa konehallin viereen.

Lentämään oppiminen ei ole harvinainen haave, mutta kaikki eivät tohdi lähteä unelmaa tavoittelemaan. Lentolupakirjaa varten täytyy suorittaa teoriaopinnot, jotka voi nykyään suorittaa verkkokurssilla. Lupakirjaa varten täytyy myös osallistua 30–45 lento-opetustunnille riippuen siitä hankkiiko yksityislentäjän lupakirjan vai kevyiden ilma-alusten lupakirjan.

Jos lentäminen kiinnostaa, alkuun pääsee, kun ottaa yhteyttä kerhoomme.

Lisäksi lentolupakirjaa varten täytyy hankkia lääketieteellinen kelpoisuustodistus ilmailulääkäriltä, suorittaa teoriakokeet ilmailuviranomaisille ja suorittaa kurssin jälkeen hyväksytysti lentokoe.

Uusitalon mukaan lentolupakirjan voi suorittaa kesän aikana, jos teoriaopinnot on luettu pois alta.

– Jos lentäminen kiinnostaa, alkuun pääsee, kun ottaa yhteyttä kerhoomme. Meillä on tällä hetkellä kolme lennonopettajaa ja kaksi tarkastuslentäjää.

Kauttuan Ilmailukerho

  • Kerhossa on noin 90 jäsentä, joista aktiivisia lentäjiä on 20–30.
  • Kerholla on kolme konetta, jotka ovat jäsenten käytössä.
  • Koneista kaksi on nelipaikkaisia ja yksi kaksipaikkainen ultrakevytlentokone.
  • Kerho on perustettu vuonna 1948.