Malvosta maailman satamiin ja takaisin– EVDiag on kulkuneuvojen sähkötekniikan vianetsintään erikoistunut yritys, jonka laitilalainen Matti Hautamäki perusti vuosi sitten kesäkuussa

0
Matti Hautamäki kertoo, että Laitilan autokorjaamoiden osaaminen on korkea, ja yleensä vikaa on ehditty jo tutkia ennen häntä. Työ siirtyy yhteistyöyritykseltä EVDiagille, kun varmuus vianaiheuttajasta vaatii esimerkiksi jotakin testeriä tai oskilloskooppia.

Hautamäen tie yrittäjäksi on ollut pitkä ja polveileva. Alkunsa tämä matka sai onnekkaasta sattumasta.

– Pyydettiin Autoteamin Kurosen Kyöstin 50-vuotissynttäreille narikkaan hommiin. Olin ensimmäistä vuotta ammattikoulussa ja Kyösti kysyi, että mikä mies olen. Selvitin, että olen ammattikoulussa autopuolella, ja hän totesi, että kun tarvitset harjoittelupaikkaa, niin tule häneltä kysymään. Sille tielle jäin.

Tästä eteenpäin Hautamäki työskenteli Autoteamissa aina kun mahdollista.

– Kyösti järjesti vielä jopa niin, että kun olin armeijassa vuoden, niin hän järjesti minulle vapaata, että pääsin osallistumaan tarvittaviin koulutuksiin.

Yksi koulutus osoittautui erityisen merkittäväksi.

– Pääsin sellaiseen kokeelliseen koulutusputkeen kuin PDA-mekaanikko, eli Peugeot Diagnostiikka Asentaja. Siinä oli ideana, että tarkkaan valikoiduista yksilöistä valkataan testien perusteella tietty määrä porukkaa.

Vuonna 2012 Hautamäki päätyi asumaan Vantaalle, jossa viritteillä ollut työpaikka Volkswagenilla ei toteutunutkaan.

– Ehdin olla muutaman päivän työttömänä, kun sain tekstiviestin Miamissa asuvalta laitilalaislähtöiselta kaverilta, että ”olet vissiin työtön”, ja puhelinnumero alapuolella. Soitin siihen, ja puhelimesta vastasi kaveri, joka totesi ”moro”. Kerroin mistä olin saanut puhelinnumeron, ja hän kysyi, että koska pääsen käymään.

Työhaastattelua seuraavana päivänä Hautamäki aloitti Marioff Corporationissa käyttöönotto- ja huoltoinsinöörinä. Hänen vastuullaan olivat sprinklerisammutusjärjestelmät.

– Tein uusien järjestelmien henkiinherättämistä ja vianetsintää maailman telakoilla, sekä myös liikkuvien laivojen päivitystä ja normaalia huoltoa.

Pahimmillaan työtahti oli hurja.

– Kun oli ollut vaikka seitsemän viikkoa putkeen 16 tuntia päivässä töissä, niin se alkoi käydä elimistön ja mielenterveyden päälle. Piti nukkua valot päällä, jotta herätessä ei tullut paniikkikohtausta, että missä ihmeessä nyt olen.

Toisinaan tukaliksikin äityneet työtehtävät kehittivät erityisesti paineensietokykyä.

– Sellainen itkunsekainen tunne vatsanpohjassa, kun olet jossain Alaskassa ja yhtään satelliittia ei ole puhelimessa kiinni, etkä tiedä miksi se käyttäytyy niin, ja selän takana kaveri kyselee, että koska tämä on kunnossa.

Kun Hautamäen vanhin poika syntyi vuonna 2014, tuli maailman kiertämisestä mitta täyteen. Työskenneltyään ensin pari kuukautta Vantaan Länsi-Autossa, Hautamäki pääsi konttorihommiin, kun hänet pyydettiin takaisin Marioffille käyttöönottopäälliköksi.

Vuonna 2018 Hautamäki palasi Laitilaan.

– Päädyin taas autosähkön maailmaan Autoteamiin. Mutta minulla on se ongelma, että täytyy ikäänkuin haastaa itseään. Olin seissyt maailman suurimpien telakoiden edustajien edessä ja suunnitellut heidän kanssaan, että miten saadaan risteilijän paloturvallisuusjärjestelmä toimimaan automaation kanssa. Seissyt risteilijän kapteenin edessä, kun takana ja edessä on kaksi ja puoli päivää merta, ja hän kysyy, että onko meidän laivamme paloturvallisuus hyvä? Katsot silmiin ja sanot, että täydellinen. Siinä tuli sellainen esiintymisen varmuus, ja jos sanon, että anturi on rikki, niin ei kukaan ole minun kanssani lähtenyt kinaamaan.

Samana vuonna Hautamäelle tarjoutui mahdollisuus haastaa itseään uudella tavalla.

– Isä jäi eläkkeelle, ja minulle tarjottiin mahdollisuutta vallata tämä isoäitini isältä lähtöisin oleva kotitilani. Nyt meitä asustaa tässä tämmöinen uusioperhe.

Kotitilan yhteydessä Malkossa ovat myös EVDiagin työtilat. Firman perustamista ja toiminnan aloittamista helpotti erityisesti yksi asia.

– Laitilalaisuus. Panostus, mainonta ja markkinointi olisi pitänyt olla ihan jotain muualta, jos olisin muuttanut vieraaseen kaupunkiin ja aloittanut siellä. En tiedä olisinko ikinä uskaltanut lähteä siihen.

Yrityksen nimi tulee sanoista Electric Vehicle Diagnostics. Nimellä Hautamäki kertoo ennakoivansa jo tulevaisuutta, joka autosähkömiehen tapauksessa tulee suurella todennäköisyydellä liittymään sähköautoihin.

Tämän päivän arjessa Hautamäkeen otetaan tavallisesti yhteyttä siinä vaiheessa, kun muut ovat jo yrittäneet tuloksetta etsiä esimerkiksi sukraloosikontin purkuautomaatiokierukan vikaa tai ratkaista roska-auton pakkauslaitteiston automaatiossa esiintyvää ongelmaa.

– Autokorjaamot, autoliikkeet, maatalouskonekorjaamot soittavat, että nyt on tilanne ja tarvitaan joku muu ajatuskanta. Hyppään pieneen siniseen pakettiautooni, jossa on mukana kaikki se mitä tarvitsen, ja kaikki se, mitä muilla ei ole. Teen yhteistyöyrityksille alihankkijana sähkötöitä tai he ohjaavat vikadiagnooseja vaativat työt minulle omalle verstaalle. Etsin vian ja yhteistyöyritys korjaa vianaiheuttajan.

Asiantuntemustaan Hautamäki ei ole koskaan pantannut muilta.

– On korjaamoja, jotka ostavat minut esimerkiksi kerran kuukaudessa siten, että heidän kaverilla on se päivä tyhjä. Hän on koko ajan minun mukanani. Käytetään sen korjaamon laitteita, jotta se olisi niin kuin koulutusta.

– Se PDA-putki aikoinaan alkoi viisailla sanoilla, jotka edelleenkin kummittelevat mielessä: Se mitä teille opetetaan, te opetatte sen eteenpäin. Se minkä te itse kantapään kautta opitte, sen tiedon luovuttaminen määrittelee sen, millaisena miehenä sinua pidetään.

Kesken haastattelun Hautamäen puhelin soi. Asiakkaalla on tilanne päällä.

– Olet sen vcds:n kanssa nyt päässyt siihen long codeen. Onko siellä se pr-koodi aktiivisena?, Hautamäki kyselee kärsivällisesti.

Puhelua kuunnellessa syntyy vaikutelma, että asetelma on tyypillinen.

– Monesti on se tilanne, että neuvot puhelimessa, että mittaa tämä ja tuo. Lopulta kuitenkin sanotaan, että en minä, tule sinä mittaamaan. Silloin sanon, että ehei, nyt rauhoitut ja mittaat sen tällä tavalla. Piirrä vaikka kuva itsellesi viereen. Jos olisin siinä kohtaa sanonut, että en kerro, mutta voin tulla katsomaan, niin tuottamaani palvelua pidettäisiin ihan erilaisena.

Jos tarjokkaita olisi, jakaisi Hautamäki mielellään osaamistaan myös esimerkiksi harjoittelijoille.

– Ei sellaisia nuoria, tuoreita mieliä oikein ole pilattavaksi. Ei tunnu kiinnostavan. Tuntuu hölmöltä sillä tavalla, että tässäkin on helposti viisi tietokonetta auki ja puhutaan softaamisesta ja semmoisista.

Mielten pilaamisella Hautamäki viitaa siihen, että tätä tietä kulkiessa tapa ajatella ja tarkkailla ympäristöä muuttuu peruuttamattomasti.

– Silloin kun me aloitettiin se PDA-putki, niin meitä varoitettiin, että tulevat vuodet tulevat muuttamaan teidän järjenjuoksun. Kyllä sen ärsyttävästi huomaa sillä tavalla, että kun katsoo jotain, niin aina miettii, että miksi se on tehty tuolla tavalla. Jopa asiointi ihmisten kanssa on sellaista. Kun päivät pitkät teen työkseni pelkästään sitä, että mietin miksi joku asia toimii noin, niin kyllä se siirtyy ihmisiinkin. Minun päässäni pyörii aina sama vikadiagnoosi.