Rakkaudesta vanhoihin autoihin–Jarkko Männistö on pelastanut kymmeniä niin sanottuja tavallisia autoja romutukselta

0
Vanhoissa johtotähdissä on omanlaisensa gloria.

Asko Tanhuanpää

Laitilalainen insinööri Jarkko Männistö tunnetaan kotikaupungissaan paitsi järjestöaktiivina myös intohimoisena autoharrastajana. Männistö laskee pelastaneensa jo reilut 70 niin sanotusti tavallista autoa paalaukselta. Suurin osa Männistön autoista on myös kunnostettu – Laitilan raitilla hän paljastaa ajelleensa perusteellisen kunnostuksen jälkeen ehkä jopa kolmellakymmenellä eri ajoneuvolla.

– En pistä vastaan, jos joku kutsuu harrastustani rakkaudeksi vanhoihin autoihin. Eipä kai tätä hommaa voisi muuten tehdäkään, hymähtää Männistö.

Palataan hetkeksi ajassa takaisin liki viidenkymmenen vuoden päähän. Kodjalassa varttunut Jarkko Männistö, tänä vuonna 60, muistaa hankkineensa ensimmäiset autonsa jo kansakouluikäisenä muutaman vuoden vanhemmilta veljiltään.

– Ensimmäinen oli neuvostoliittolainen Popeda ja toinen vuosimallin 1956 Ford Zephyr Six. Kun velipojat olivat ensin käyttäneet niitä peltoautoina, niin omistus siirtyi eteenpäin, Männistö paljastaa.

– Veljiltäni opin myös sen, miten autot saadaan pysymään kunnossa. Aika monta tuntia taisi mennä konepellin alla, hän jatkaa.

Männistö kertoo ostaneensa poikavuosinaan itsekin lähemmäs kymmenen peltoautoa, jotka myi sitten yleensä syksyllä eteenpäin kavereilleen.

– Ensimmäinen kunnon käyttöautoni ja samalla itse kunnostamani menopeli oli Mersun Coupe vuodelta 1972. Siitä tuli niin hyvä, etten malttanut enää myydä. Auto on edelleenkin hyvässä tallessa. Seuraavaksi hankin 1974-vuosimallin Minin, jonka purin täysin atomeiksi ennen kuin varsinainen kunnostustyö alkoi.

– Kun viettää saman auton kimpussa satoja tunteja, tulee suhteesta paljon kiinteämpi kuin pakasta vedettyyn uuteen autoon, vertaa Männistö.

Jarkko Männistö kertoo tekevänsä itse sen, mihin pystyy, mutta isoimmat urakat hän jättää suosiolla ammattimiehille.

– Hitsaamaan ja maalaushommiin en ole itse ryhtynyt, kun ei ole sen enempää kunnollisia tiloja kuin paikkaakaan.

Eri automerkkejä Männistön varastoissa on viitisentoista. Vanhinta ikäluokkaa edustavat vuosien 1958 ja 1959 Fordit sekä 1961-mallinen Morris Minor 1000.

– Harvinaisin kaikista on ensimmäisen korimallin Honda Prelude. Suomessa niitä on tilastojen mukaan ainoastaan neljä kappaletta.

– Henkilökohtaisesti nautin eniten siitä tunteesta, että saan pelastaa vanhoja autoja. Nautin siitäkin huolimatta, että monen mielestä moista harrastavalla kaverilla on pakko olla hullun paperit. Itse kutsuisin tätä kuitenkin vanhenevan miehen haluksi palata menetettyyn nuoruuteen. Nostalgiaa tämä harrastus taitaa perimmiltään olla, Männistö miettii.

Autojaan Jarkko Männistö ei halua lähteä myymään eteenpäin. Poikkeuksiakin on vuosien saatossa kuitenkin nähty.

– Jos eteen tulee joku toinen todellinen harrastaja, niin suostun toki harkitsemaan asiaa.

Loppuun vielä yksi kysymys eli minkälaisen auton Männistö haluaisi vielä hankkia itselleen. Vastausta ei tarvitse odottaa pitkään.

– Viimeisen päälle laitettu Volkswagen 1303 S Big. Myös Kuplan Jeans 1200 malli kiinnostaisi, sillä vaimollani oli sellainen nuorempana. Kyseinen auto on edelleen Laitilassa, mutta omistaja ei ole ollut ainakaan toistaiseksi valmis sitä myymään, paljastaa Männistö.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here