Eritasoliittymälle painetta

0

Vaikka Laitilan eritasoristeys ei kuulunut Väyläviraston investointiohjelman luonnokseen, ei vielä kirvestä kaivoon ole heitetty. Paine eritasoliittymän toteuttamiseksi on kasvanut.

Väylävirasto on pyytänyt kunnilta lausuntoa valtion väyläverkon investointiohjelman luonnoksesta. Laitilan kaupungin lisäksi eritasoliittymän tarvetta ovat korostaneet lausunnoissaan ainakin maakuntahallitus, Uudenkaupungin kaupunki ja myös Turun kaupunki.

Myös yksi merkittävä muutos elinkeinoelämän kartalla lisää paineita Laitilan eritasoliittymän rahoitukselle. Valmet Automotiven uusi akkutehdas Uudessakaupungissa avattiin virallisesti tiistaina. Tehdas on ollut jo koekäytössä, mutta nyt alkaa varsinainen tuotanto. Tehtaassa on toiminnassa yksi linja, mutta vuoteen 2024 mennessä tuotantolinjoja on jo neljä. Kun tehtaan alkuvaiheen työntekijämäärä on 200, täyden kapasiteetin tuotanto vaatii 500 työntekijää. Uusi tehdas lisää paitsi pendelöintiä myös kuljetuksia.

Jos Uudenkaupungin autotehdas on ollut Suomen suurin tehdas, niin nyt Uuteenkaupunkiin on rakentunut autoalan klusteri. Luulisi tälläkin olevan painoarvoa, kun budjettineuvotteluissa mietitään, mihin rahoitusta suunnataan. Kun Kasitie jo muuten on laitettu kuntoon, olisi suoranaista hölmöläisten touhua jättää yksi pullonkaula haittaamaan liikennettä.

Laitilan kaupungin kannalta eritasoliittymän rakentaminen päättäisi vihdoin pitkän odotuksen. Kaupungin on vaikea suunnitella keskustan kehittämistä, kun ei ole tiedossa, miten ja milloin Kasitien risteys ratkaistaan. Eritasoliittymän myötä liikennöinti keskustasta Hartikkalaan olisi juohevampaa. Se mahdollistaisi myös keskustan laajentamisen siihen suuntaan.

Teija Uitto