Meeri Koutaniemi avasi ensimmäisen soolonäyttelynsä Pakkahuoneelle

0
Koutaniemi ja Sami Yaffa tuovat erilaisia lasitteita Mallorcalta. Kuvan töissä Koutaniemi on käyttänyt elävää lasitetta.

Kirsi Lätti

Palkittu valokuvaaja ja toimittaja Meeri Koutaniemi toi ensimmäisen taidekeramiikkaa sisältävän soolonäyttelynsä Uudenkaupungin Pakkahuoneelle keskiviikkona. Näyttely sisältää useissa eri väreissä loistavia keraamisia rintoja neljässä eri koossa.

– Perhe kasvaa varmasti, Koutaniemi sanoo.

Koutaniemi tekee keraamisia rintojaan tilaustöinä. Näyttelyyn tuodut työt ovat kuitenkin kaikki Pakkahuoneella myynnissä.

Koutaniemi painottaa, etteivät hänen teoksensa perustu kenenkään rintaan, vaan hän on luonut ne muodoiksi muistuttamaan rinnasta. Teosten eri värit synnyttävät yhteyksiä erilaisiin luonnon muotoihin ja symboliikkaan.

– Niissä voi nähdä monia erilaisia assosiaatioita, kuten vuoria, Koutaniemi kertoo.

Keramiikassa käyttämänsä lasitteet Meeri Koutaniemi ja hänen miehensä Sami Yaffa tuovat Mallorcalta, jossa heillä on kakkosasunto. Yhdessä keramiikkaa Koutaffa ceramics -toiminimen alla tekevä pari onkin inspiroitunut niin Suomen kuin Mallorcan vuoristokylän luonnosta. Se näkyy erityisesti heidän Koutaffa ceramics -toiminimen alla tekemistään astioista. Niiden lisäksi kumpikin tekee taidekeramiikkaa.

Yhteinen intohimo syntyi häälahjana saadulla keramiikkakurssilla.

– Aloimme heti siinä kädet savessa haaveilemaan siitä, että saisipa tätä tehdä useammin, ja kylläpä tämä on hauskaa ja terapeuttista, Koutaniemi muistelee.

Pari oli Koutaniemen mukaan pantannut keramiikan tekoa, sillä he arvelivat hurahtavansa siihen täysin. Kummallakaan ei aikaisemmin ollut ajallisesti mahdollisuutta paneutua täysin uusiin taitoihin. Koutaniemi kertoo pariskunnan saaneen keramiikkakurssin juuri oikeaan aikaan.

– Innostuimme siitä yhdessä ja nimenomaan yhteisen taiteen ulottuvuutena. Toimimme erilaisen taiteen parissa, vaikka meillä onkin samoja kiinnostuksen kohteita ja kohtaamme arvomaailmoiltamme. Emme kuitenkaan olleet siihen mennessä tehneet yhteistä taidetta, Koutaniemi kertaa.

Keramiikka oli parille alussa vielä tuntematonta aluetta. Koutaniemi kertoo, että heitä kiehtoi tutustua keramiikkaan sen perusasioista lähtien ja kokea yhdessä niin epäonnistumisia kuin onnistumisia. Epämukavuusalueelle astuminen yhdessä on ollut parille kiehtovaa.

– Se osoittautui aika pitkäksi matkaksi, nyt parin vuoden jälkeen voin sanoa että vasta keramiikan perusteet ovat hallussa. Nyt pystymme tekemään teoksia omatoimisesti, hän sanoo.

Keramiikan teko vaatii Koutaniemen mukaan paljon kärsivällisyyttä, läsnäoloa ja keskittymistä. Hänen on pitänyt suhtautua rauhallisuuteen ja sattumanvaraisuuteen uudella tavalla.

– Epäonnistumiset ovat useimmiten kiinni itsestä, mutta keramiikassa tapahtuu aina myös yllätyksiä esimerkiksi poltossa. Se on ihanan kontrolloimatonta, Koutaniemi kuvailee.

Hän luonnehtii keramiikan tekoa esteettiseksi leikkikentäksi, jolla ei ole sääntöjä muotojen tai värien suhteen. Niiden avulla voi synnyttää millaisia mielleyhtymiä tahansa. Keramiikan teossa kehittymisessä ei ole parilla kyse vain teknisestä ohjeiden noudattamisesta, vaan kokemuksellisuudesta.

– Lapsihan on aina uusia asioita opetellessaan tyhjän tilan edessä, missä on mahdollista opetella asioita ennalta määrittelemättömillä tavoilla. Keramiikka onkin symboloinut minulle ja Samille uutta näkemisen, kokemisen ja tekemisen tapaa, Koutaniemi kuvailee.

Ajatus rinnan muodon käyttämisestä tuli Koutaniemelle vuosi sitten. Hän mietti, minkä muotoisen esineen hän on aina halunnut muotoilla. Vastaus oli selkeä, sillä Koutaniemi vietti viime vuoden koronakevään ja -kesän aikana paljon aikaa luonnossa. Luonnosta tuli hänen kriisiajan henkireikänsä.

– Tuntui että luontoäiti imetti minua sen ajan, piti minusta huolta. Rinnassa resonoi äiti maan feminiinisyys ja kyky kasvattaa kaikkea elollista maan päällä, Koutaniemi luonnehtii.

Koutaniemi pohtii rintaa myös laajemmasta yhteiskunnallisesta näkökulmasta. Hän kokee teoksensa naisten oikeuksia käsitteleväksi kokonaisuudeksi.

– Rinnat, niiden seksualisointi tai rintasyövän yleisyys ovat kaikki edelleen osittain tabuja puheenaiheita. Meidän pitäisi kyetä käsittelemään niitä kaikkia avoimemmin, Koutaniemi toteaa.

– On tarve luoda rinnalle enemmän vapaata alaa olla millainen tahansa ja arkisuudessaan ja ihmeellisyydessään, voimassaan laaja-alainen. Se on minun teosteni muodon perusta, koska normaalia ei ole olemassa, hän lisää.

Koutaniemi suunnittelee ensi vuodelle vähän isompaa näyttelyä, mutta sen paikkaa ei ole vielä päätetty. Prosessin hän aloittaa kuitenkin jo tänä syksynä.

Meeri Koutaniemen taidenäyttely Pakkahuoneella 3.10. asti.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here