Uudenkaupungin akkutehdas tuotantoon

0
Akkutehdasta esittelivät toimitusjohtaja Olaf Bongwald sekä EV Systems -liiketoimintalinjan johtaja Jyrki Nurmi.

Maija Ala-Jääski

Tiistaina juhlittiin Valmet Automotiven Uudenkaupungin akkutehtaan avajaisia. Autotehtaan yhteyteen sijoittuvan akkutehtaan neljästä tuotantolinjasta toiminnassa on nyt yksi ja loput kolme valmistuvat vuoteen 2024 mennessä.

Akkutehdasinvestoinnin arvo on 120 miljoonaa euroa, ja tehtaan vuosittainen tuotantokapasiteetti tulee olemaan noin 500 000 akkumoduulia ja akkupakettia.

Työntekijöitä uuteen akkutehtaaseen on rekrytoitu jo parisataa. Kun tehdas on täysin valmis, tulee se työllistämään noin 500 henkilöä.

– Olemme ylpeitä voidessamme esitellä Uudenkaupungin akkutehtaan, joka on tärkeä virstanpylväs kunnianhimoisen akkustrategiamme toteuttamisessa. Mahdollisuus valmistaa sekä sähköautoja että niiden akkuja saman katon alla on toimialallamme ainutlaatuinen. Samalla avaamme täysin uuden sivun Uudenkaupungin tehtaan historiassa, muistutti Valmet Automotiven toimitusjohtaja Olaf Bongwald .

Bongwaldin mukaan yhtiön kasvustrategia tästä eteenpäin on selvä.

– Autojen valmistuksessa tavoitteena on säilyttää nykyiset valmistusmäärät. Katto- ja kinematiikkajärjestelmien osalta odotamme tuloksen kaksinkertaistuvan lähitulevaisuudessa. Mutta yrityksen todellinen kasvu nähdään akkujärjestelmissä, jonka osalta odotamme jopa nelinkertaista kasvua.

Myös Valmet Automotiven EV Systems -liiketoimintalinjan johtaja Jyrki Nurmi oli Uudenkaupungin akkutehtaan avajaispäivänä yhtä hymyä.

– Täytyy myöntää, että tulevaisuus näyttää erittäin valoisalta. Meillä on nyt akkutehtaat Salossa ja Uudessakaupungissa, ja ensi vuonna aloittaa meidän kolmas tehdas Saksan Kirchardtissa. Vastaamme laajentamisella akkujen erittäin vahvaan kysyntään, josta osoituksena ovat jo nyt kolme Uudenkaupungin akkutehtaalle solmittua valmistussopimusta, kertoi Jyrki Nurmi.

Akkujen sopimusvalmistajana Valmet Automotive on jo nyt yksi maailman johtavista palveluntarjoajista.

– Olemme saaneet erittäin hyvää asiakaspalautetta niin tuotteiden laadusta kuin nopeudesta, millä olemme vastanneet asiakkaiden tarpeisiin. Se, että meillä on pitkä kokemus autojen valmistuksesta ja tähän liittyvää erikoisosaamista talossa, on myös ollut yksi meidän kilpailuvalteista, totesi Nurmi.

Uudenkaupungin akkutehdas sisältää tilat tuotannolle, logistiikalle ja laatutoiminnoille, mukaan lukien akkulaboratorion, ja lisäksi toimisto- ja sosiaalitiloja. Osittain autotehtaan entisen materiaalihallin tiloihin rakennetun tehtaan kokonaispinta-ala on noin 16 000 neliötä.

Toimisto- ja tuotantotilat ovat puhtauskontrolloituja alueita, joissa lämpötila ja ilmankosteus on vakioitu. Tuotantoprosessin useat vaiheet, kuten laserhitsaus, liimaus, niittaus ja heliumtiiviystestaus, ovat automatisoituja.

Tuotantoon tulee noin 60 teollisuusrobottia, ja osien siirto hoituu automatisoiduilla kuljettimilla, joiden yhteispituus on noin kilometri. Ensimmäisellä, nyt valmiina olevalla tuotantolinjalla robotteja on 28.

Tehtaalla valmistetaan korkeajänniteakkumoduuleja ja -akkupaketteja autoteollisuuden tarpeisiin.​

Hyvää kuuluu myös itse Valmet Automotiven Uudenkaupungin autotehtaalle. Ensi vuonna alkaa täyssähköauto Lightyer One valmistus, ja parhaillaan yhtiö käy neuvotteluja Daimlerin kanssa uuden mallin valmistamisesta.

Kattelus: Tärkeä laitilalaisten työllistäjä

Teija Uitto

Laitilan kaupunginjohtaja Lauri Kattelus pitää uutta akkutehdasta hyvin positiivisena uutisena koko Vakka-Suomen seutukunnalle.

– Akkutuotanto tuo toivottavasti jälleen yhden uuden vankan ja tulevaisuuteen katsovan tukijalan koko talous- ja työssäkäyntialueelle.

Kattelus toteaa myös, että Valmet Automotive on jo ennestään merkittävä laitilalaisten työllistäjä sekä suoraan että alihankkijoidensa kautta ja akkutehdas vahvistaa teollista selkärankaa entisestään.