Hinaus Vallamo Oy laajensi palveluaan

0
Pekka ja Ossi Vallamon uudella raskaalla hinausautolla on ollut jo sen verran keikkoja, että auton ominaisuudet alkavat olla tiedossa.

Arto Kanerva

Hinaus Vallamo Oy:llä on menossa vuosi, joka on tuonut monia muutoksia yrityksen toimintaan. Yrityksen vuonna 1989 perustanut Ossi Vallamo sanoo siirtyvänsä harrastelemaan työtekoa poikansa Pekan ottaessa ohjaimet käsiinsä.

Käyttöön on hankittu keskiraskas hinausauto, jolla pystytään auttamaan myös pulaan joutuneita kuorma-autoja. Lisäksi uusi konehalli on rakennettu Kodjalaan Pekan kotipihan viereen, joten hinauskeikoille lähteminen on selvästi nopeampaa kuin ennen.

Ossi Vallamo on hiljalleen jäämässä sivuun, mutta sanoo että täytyy jotain tehdä ja olla liikkeellä, että pysyy kunnossa.

– Alkuun hinauskeikkoja oli lähes 100 kilometrin päässäkin. Silloin ei hinaajia ollut, kun nyt tuntuu olevan jo hiukan liikaakin, melkein joka kunnassa omansa. Liikennettä on vuosien kuluessa tullut lisää ja sitä mukaa hinauskeikkoja on tullut lisää. Meillä työmäärä on pysynyt suhteellisen samana koko ajan.

Hinaustoiminta on ketjuuntunut ja maassa on neljä isompaa toimijaa. Vallamo oli kahdeksan vuotta Falckin kirjoissa, viimeiset pari vuotta Autoliiton yhteistyökumppanina. Ketjut neuvottelevat hinnat maahantuojien ja vakuutusyhtiöiden kanssa ja siinä otetaan tietysti huomioon autojen takuut ja jatkoturvat.

– Ketjuuntuminen ei aina ole välttämättä asiakkaan etu, sillä vaikka palvelu toimii, niin avun saanti saattaa kestää. Asiakkaan soitettua ongelmatilanteessa vakuutusyhtiöön, saattaa hinausauto tulla Laitilaan Raumalta tai Turusta, koska lähempänä ei ole sopivaan ketjuun kuuluvia hinaajia. Avun saanti saattaa silloin kestää monta tuntia, Ossi Vallamo kertoo.

Vallamo muistuttaa, että asiakkaalla on aina oikeus tilata ajoneuvonsa hinaus haluamaltaan yritykseltä. Riippumatta siitä, mitä kautta hinaus on tilattu, onnistuu laskutus suoraan vakuutusyhtiöltä ilman ylimääräisiä kustannuksia, sillä hinauksiin ei liity omavastuuta eikä bonusmenetyksiä.

Hinaus Vallamolla on sellaiset 500–600 hinauskeikkaa vuodessa ja siihen vielä päälle romujen ja erilaisten koneitten siirrot. Onnettomuuksista johtuvia hinauksia koko työmäärästä on Pekka Vallamon mukaan aika vähän, ehkä kymmenesosa.

– Useimmiten auto ei vain käynnisty ja ainoa, mitä voidaan tehdä, on hinata se korjaamolle. Sama juttu raskaan kaluston kanssa, noin 90 prosenttia tapauksista on sellaisia, että auto vain yksinkertaisesti hajoaa, eikä enää käynnisty.

Vallamon hankkima raskaan kaluston hinausauto on oikeastaan keskiraskas, sillä sen avulla saadaan hinattua niin henkilö-, paketti- kuin kuorma-autojakin. Vain kaikkein raskaimmat isot nosturiautot jäävät auttamatta, mutta niissäkin tapauksissa tämä hinausauto voi toimia apuautona onnettomuustilanteissa.

Uusi hinausauto saatiin varustelun jälkeen käyttöön alkusyksyllä. Sillä on ollut jo jonkin verran raskaamman kaluston keikkoja ja myös useita pienempiä, joten auton ominaisuudet ja käyttömahdollisuudet alkavat olla tiedossa. Keskiraskas hinuri hankittiin, koska isommalla ei pystyisi auttamaan henkilöautoja ja silloin auto vain seisoisi hallissa suurimman osan aikaa odottamassa keikkaa, Pekka Vallamo kertoo.

– Kaikille tämä työ ei varmasti sovi, mutta olen 17 vuoden aikana kasvanut työhön ja tottunut siihen, että jonakin päivänä saattaa olla 8 tai 9 hinauskeikkaa, tai sitten ei yhtään. Tätä alaa ei voi missään opiskella, vaan oppiminen tulee tekemisen kautta. Opittavaa tulee vielä koko ajan lisää, koska autot muuttuvat joka vuosi, mutta onneksi haasteet kelpaavat, sanoo Pekka Vallamo.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here