”Taksiala on tuuliajolla”–Taksiautoilija Harri Arokoivu ei lähtisi enää alalle yrittäjäksi

0
Harri Arokoivu (oik.) on ollut taksiautoilijana yli 20 vuotta, Joonas Mäkelä on ajanut taksia kymmenisen vuotta.

Anne Berneriä ei hyvällä taksialalla muistella.

– Berner pilasi liikenneministerinä taksialan. Nykyhallitus yritti korjata tilannetta, mutta ei se käytännössä missään ole näkynyt, taksiautoilija Harri Arokoivu lataa suoraa tekstiä.

– Taksiala on tuuliajolla.

Sen voi hyvin kirjoittaa lehteen, sillä alalta ei muita mielipiteitä asiasta löydy. Tämän vahvistaa vävymies Joonas Mäkelä, joka kymmenisen vuotta sitten lähti ajamaan taksia vaimonsa Nina Arokoivun osakeyhtiön piikkiin.

Harri Arokoivusta tuli taksiautoilija yli parikymmentä vuotta sitten. Sitä ennen hän oli ollut yleismiesjantunen, tehnyt laitosmiehen töitä ja rakennuksilla hommia. Taksia hän alkoi ajaa, kun kiinnostui alan yrittäjyydestä.

– Hain useamman kerran liikennelupaa ennen kuin sen sain, silti olen sitä mieltä, että se oli parempi systeemi kuin nykyinen. Silloin paikallisilta taksiyrittäjiltä kysyttiin kantaa ja joku oli sitäkin mieltä, ettei invataksia Laitilaan tarvita. Onneksi valtaosa puolsi ja sain luvan.

– Nyt alalle voi tulla ketä tahansa, polkea hinnat ja jättää maksut maksamatta. Muut autoilijat eivät voi vaikuttaa tilanteeseen mitenkään.

Suurin muutos alalla ovat olleet välitysyhtiöt, jotka lohkaisevat yrittäjän tuloista siivun.

– Hintoja pitäisi pudottaa ja kustannukset kasvavat, Mäkelä kiteyttää ongelman yrittäjän näkökulmasta.

Kokonaan oma lukunsa ovat Kela-kyydit. Niitä Arokoivun Invataksit ovat ajaneet Lounais-Suomen Taxidatan kautta. Ensi vuonna Arokoivu siirtyy ajamaan Taksi Helsingin Kela-ajoja.

Arokoivu on tyytyväinen, että Kela kilpailutti ajot ja välittäjiä on nyt kaksi. Yrittäjän ei tarvitse enää pitää autossaan niin montaa laitetta ja maksaa kalliita laitevuokria.

– Huono puoli on se, että kun asiakas saa kaksi numeroa, joista voi tilata Kela-kyydin, niin hän tilaa ensin toisesta numerosta ja jos autoa ei ala kuulua, hän tilaa myös toisesta numerosta taksin. Sitten pihalla on kaksi autoa odottamassa. Kuka maksaa korvaukset sille toiselle, joka jää ilman kyytiä?

Huolestunein Arokoivu on kuitenkin siitä, ettei taksi tällä alueella aina ole saatavilla. Yrittäjä saa nyt katkeamattomat yöunet, kun päivystysvelvoitetta ei enää ole, mutta ei se asiakkaan etu ole:

– Minulla on kaveri ambulanssissa töissä. Kun ambulanssi on potilaan luona ja todetaan, että potilas pitäisi kuljettaa sairaalaan, ensihoitaja tilaa taksin, koska ambulanssi voi hoitaa vain vaativat kuljetukset. Taksikeskuksesta voidaan vastata, että autoa ei nyt saa, Joonas Mäkelä selittää.

– Ei tällaisia tilanteita pitäisi olla, että sairaankuljetukseen ei saa autoa.

Kela-kyyteihin on haettu säästöä niin, että sama auto hoitaa usean asiakkaan kuljetuksen. Mäkelä haluaisi tietää, onko tällä systeemillä saatu oikeasti aikaan säästöjä, sillä asiakkaille ratkaisu on raskas.

– Jos selkä- tai jalkaleikkauksessa ollut asiakas on odottanut esimerkiksi tunnin taksia ja sitten taksi kiertää 1,5 tuntia viemässä asiakkaita, leikkauspotilas pääsee kotiin sairaalareissulta vasta 2,5 tunnin päästä, Arokoivu kertoo.

Esimerkki ei valitettavasti ole poikkeuksellinen. Lisäksi matkantekoa haittaavat huonosti hoidetut sivutiet, jotka ovat kuoppaisia. Kyyti voi olla kivuliaalle potilaalle yhtä kärsimystä.

Arokoivun invataksit keskittyvät nimensä mukaisesti vammaispalveluiden ja vanhusten kuljetuksiin sekä Kela-kyyteihin. Autoon mahtuu parikin pyörätuolia kerralla. Välillä kuljetettavana on paarit, taksissa on myös istumapaikkoja.

Harri Arokoivu myöntää, että jos hän nyt olisi harkitsemassa ryhtymistä taksiautoilijaksi, ei hän enää yrittäjäksi alkaisi.

– Työtä on seitsemänä päivänä viikossa ja työpäivät venyvät kymmentuntisiksi. Jos päivällä on jokin tauko, niin teen lenkin tai käyn uimassa. Mitään säännöllistä harrastusta ei voi olla. Kuulun Lionseihin, mutta siellä työesteet onneksi ymmärretään.

Työssä parasta ovat tutut asiakkaat. Joonas Mäkelä kertoo, että kun tuntee asiakkaiden murheet, osaa ottaa heidät huomioon. Mäkelällä ja Harri Arokoivun tyttärellä, Ninalla, on kolme lasta, niin pitää perheenkin kanssa ehtiä silti olemaan.

Studio Eloisan yrittäjä Anu Elo haastoi Arokoivun Invataksit mukaan tähän juttusarjaan.