Kumpi päättää eduskunta vai väylävirasto?

0

Sannan Marinin hallitusohjelmasta lainaus: ”Ilmastonmuutoksen vastaiseen työhön tarvitaan kaikki yhteiskunnan osa-alueet mukaan. Hallitus perustaa kestävän kehityksen toimikunnan yhteyteen ilmastopolitiikan pyöreän pöydän. Tuomalla yhteiskunnan eri toimijat yhteen varmistetaan, että ilmastotoimenpiteet ovat yhteiskunnan kokonaisedun mukaisia ja kansalaisten laajasti hyväksyttävissä. Hallitus edistää kuntien ja alueiden omien hiilineutraaliussuunnitelmien valmistelua ja ilmasto toimien toimeenpanoa.”

Laitilan 8-tien liittymän kautta kulkee päivittäin vajaa 10 000 kulkuneuvoa, joista valtaosa on niin sanottua raskasliikennettä. Kaikki varmaan ymmärtävät, että raskaan liikenteen päästöt kuormittavat eniten ilmastoa. Laitilan kaupungin suurin kuormitus on valtatie 8, josta tie poikkeaa Uuteenkaupunkiin.

Autotehdas on Suomen suurin tehdas henkilöstömäärällä (noin 3000 työntekijää) mitattuna, lähes kaikki liikenne kulkee Laitilan kautta. Rauman suuntaan kolmekymmenen kilometrin päässä on Euroopan suurin saha, jonka osa kulku tapahtuu Laitilan 8-tien liikennevalojen kautta. Vuonna 2019 valmistuneessa Ramboll Oy:n laatimassa selvityksessä Laitilan risteysalueiden kuntoon saattaminen katsottiin 8-tien osalta tärkeimmäksi.

Tiesuunnitelma on valmis ja väyläviraston hyväksyttävänä. Suunnitelma on nyt laadittu kolmatta kertaa ja näyttää taas, että se vanhenee ennen toteutustaan, aikamoista rahan haaskausta.

Tulevaisuudessa on vaikeaa perustella uudelleen käynnistystä ja etenkin uskottavuutta, jos tämä työ valuu hukkaan, olisiko jollain tähän tahtotilaa. Yhteiskunnan rahaa on käytetty merkittävästi, mutta ei ainakaan järkevästi. Rohkenen kysyä, että nämä veronmaksajien tuhlarit voisivat ilmoittautua.

Asemakaavamuutokset on kaikki hyväksytty suunnitelman tueksi. Luvat pohjaveden alentamiselle on myönnetty. Eli edelliseen liittyen valmius töiden aloitukselle on olemassa, joka on olennainen asia.

Laitilan, sekä Uudenkaupungin ja Rauman elinkeinoelämälle hankkeen ”peruuntuminen” on erittäin iso takaisku. Laitilan kaupungin puolesta asiaa on viety eteenpäin ja siihen on myös resurssoitu merkittävästi ja tätä on myös eri viranomaistahoilta kaupungilta edellytetty.

Hanke on käynnistetty ja tarve tiedostettu jo neljäkymmentä vuotta sitten. Monet maakuntamme hankkeet jotka ovat ideoitu jälkeen, ovat menneet ohi Laitilan tieratkaisun.

En tunnista jarruttajaa, mutta en ole saanut rehellistä vastausta keneltäkään, siis en keneltäkään hankkeen jarrutukseen. Sen tiedän, että hanketta kannattaa vakkasuomalainen ja raumalainen elinkeinoelämä.

Vastustajat voisivat ilmoittautua avoimesti. Raha ei ole perustelu, koska noille jälkeen tulleille miljoona hankkeille on tullut rahaa ohi meidän kauan listoilla olleelle 8-tie hankkeelle.

Pertti Pokki (SDP)

Laitila