Onko tunnin juna valmis 2030 vai 2040?

0

Varsinais-Suomen liiton toimitusjohtaja Kari Häkämies ja edunvalvontajohtaja Janne Virtanen pohtivat Turun Sanomissa (TS 18.2) raideliikennettä.

Samaan aikaan, kun maanteillämme lisääntyy liikenne, niin jo 50 vuotta sitten unohdetut väylähankkeet unohdetaan tietoisesti.

Hallitusohjelmaan on kirjattu kirjaus päästöjen vähenemisestä. On totta, että raideliikenne vähentää päästöjä, mutta kun noita raiteita ei kulje siellä, missä on liikenteen teollisuuden vuoksi aiheuttamia päästöjä.

Jos odotamme vielä 20 vuotta, liikennöinti kasvaa Turusta pohjoiseen päin suuriin teollisuuslaitoksiin. Tämä aiheuttaa liikenteen päästöihin vain kasvua, josta on muunlainen kirjaus hallitusohjelmassa.

Tulevaisuudessa iso rekka pysähtyy Laitilan liikennevaloissa näillä näkymin noin vuonna 2050, jolloin Suomi on ollut hiilineutraali usean vuoden ajan.

Onko meillä silloin jo tuo uusi tunnin Pendolino välillä Turku–Helsinki, joka vähentää koko meidän maakuntamme hiilipäästöjä?

Alkaa tuntua siltä, että valtakuntamme on raideliikenteessä ollaan vielä 1800-luvun ”Matti ja Maija ajassa”.

Itse tulen käyttämään linja-autoa, koska se on nopein yhteys Laitilasta Helsinkiin.

Pertti Pokki