Joditabletteja ei ole tarpeen hamstrata – Pelastuslaitos suosittelee hankkimaan kotivaraelintarvikkeita

0
Kotivaraksi kannattaa varata pitkään säilyviä elintarvikkeita, joita voi hyödyntää arjen ruoanlaitossa ja ostaa sitten taas tilalle uutta.

Joditabletit olivat apteekista loppu. Asiakkaalle kerrottiin, että jos joditabletteja tarvitaan, niitä saa kaupungin huoltovarmuusvarastosta. Kaupungin tekninen johtaja Mika Raula sanoo kuitenkin, ettei hänellä ole tietoa mistään tällaisesta huoltovarmuusvarastosta. Myös suunnittelija Mika Lehestö Varsinais-Suomen pelastuslaitokselta vastaa, ettei hän ole kuullut tällaisesta varastosta.

– Huoltovarmuusvarastot liittyvät Huoltovarmuuskeskuksen (HVK) toimintaan ja tämä varastotoiminta ei ole julkista.

– Mikäli taas kyseessä on kuntien oma Väestönsuojelumateriaalin varastointi, niin moni kunta on siitä luopunut säädöspohjan kevennyttyä.

Lehestö myös sanoo, ettei joditabletteja ole nyt tarpeen hamstrata.

– Nyt ei ole tarvetta joditablettien hamstraukselle. Suomeen ei tällä hetkellä kohistu mitään sellaista uhkaa, jotta viranomaiset antaisivat määräyksiä väestönsuojien käyttöönotosta tai joditablettien ottamisesta.

– Yleisesti säteilyä valvova viranomainen on säteilyturvakeskus (STUK), joka antaa tarvittaessa toimintaohjeet, jos säteilytasot Suomessa nousevat.

– Sen sijaan kotivarana ihmisillä olisi hyvä olla kolmeksi vuorokaudeksi ruokaa, vettä ja perustarvikkeita. Kotivarassa tulee huomioida, että välttämättä ei ole esimerkiksi sähköä. Kotivarasta kannatta tehdä tapa, jotta sieltä saa kierrätettyä vanhentuvat ruoka-aineet ruuaksi ja täydennettyä varastoa taas pidempään säilyvillä tarvikkeilla.

Fakta

 

Varaa säilyvää ruokaa

Kotoa pitäisi löytyä ruokaa koko perheelle ainakin kolmeksi vuorokaudeksi. Kolmen päivän kotivara ei ole erillinen hätävarasto, vaan tuotteita käytetään arjessa tarpeen mukaan ja tilalle hankitaan uutta.

Yhden aikuisen kolmen päivän kotivara: 6 l vettä, juomia, 600 g vihanneksia ja juureksia, 400 g hedelmiä ja marjoja, 200 g perunaa, 200 g pastaa tai viljalisäkettä, 550 g leipää ja viljatuotteita, 1 l maitoa, piimää jugurttia, viiliä tai vastaavia kasvisvalmisteita, 60 g juustoa, 400 g kalaa, munaa, lihaa tai kasviproteiinia, 150 g öljyä tai rasvoja, 100 g kuivattuja hedelmiä, 90 g pähkinöitä / siemeniä, 100 g makeisia tai suklaata, 100 g sokeria, hunajaa. Noin 2 300 kcal/vuorokausi

Lähde: Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön 72 tuntia -kampanja