Käytöskoodeja etsimässä

0

Tatu Ujula

Moni varmaan muistaa omilta kouluajoiltaan käytösnumeron. Välillä tuntuu siltä, että näitä numeroita kaivattaisiin läpi elämän.

Huono käytösnumero toimisi varoituksena muille ihmisille – hänen kanssaan on syytä olla tarkkana. Ovatko käytöskoodit menneet ihmisiltä hukkaan ja ymmärretäänkö yhä hyvien käytöstapojen arvo?

Idea käytöksen pohtimiseen lähti liikkeelle, vähemmän yllättäen, sosiaalisesta mediasta. Nykyisin on tavallista, että someen kirjoitetaan, mitä sylki suuhun tuo.

Kovaa kieltä ja hurjia heittoja seuratessa herkemmällä naama alkaa punoittaa. Internettiin naputellaan asioita, joita ei kadulla kehdattaisi päin naamaa sanoa.

Fakta on se, että kirjoitukset foorumeilla ovat yhtä julkisia kuin ne menisi lausumaan torikansalle Munamarkkinoilla. Vastuuta omista kommenteista ei pääse pakenemaan virtuaalimaailman syövereihin.

Harmikseni olen pistänyt merkille, että tökeröä käytöstä tapaa muuallakin kuin digitaalisessa maailmassa. Esimerkiksi rakennusalalla olen ihmetellyt joidenkin yrittäjien nuivia vastauksia tai vastaamatta jättämisiä.

Ymmärrän hyvin, että nyt on tekijöiden markkinat. Mikään ei kuitenkaan ole pysyvää – varsinkaan syklisellä rakennusalalla. Uskon, että asiallisesti vastanneet ja käyttäytyneet yhtiöt selviävät paremmin myös laskumarkkinassa.

Käytöskoodien hukkuminen on johtanut myös siihen, että yhä useammin oikeutta haetaan somekampanjoiden muodossa. Asiattoman käytöksen kohteeksi joutunut henkilö tekee kokemuksistaan somepäivityksen, jonka jälkeen yritys useimmiten myöntää tekonsa.

Mielestäni olisi fiksumpaa kuitata mokat jo etukäteen. Virheitä sattuu meille kaikille. Kun asiat viedään someraadin eteen, yrityksen maine kärsii kolahduksen.

Itse olen tehnyt päätöksen, että yritän mieluummin nostaa kuin lytätä muita ihmisiä. Ollaan sitten verkkomaailmassa tai elävässä elämässä.

Se ei aina ole helppoa eikä välttämättä aina mahdollistakaan joka tilanteessa. Negatiiviselle palautteelle on oma paikkansa, kunhan sen esittää rakentavassa hengessä.

Olen huomannut, että positiivinen palaute motivoi ihmisiä paljon enemmän kuin vikojen märehtiminen. Tästä voi kehittää itselleen pelin: mitä mukavaa keksisin tuosta toisesta ihmisestä?

Joistakin se hyvä juolahtaa helpommin esiin kuin toisista ihmisistä. Yhdestä asiasta olen aivan varma. Hyvällä käytöksellä voi tehdä toiseen ihmiseen lähtemättömän vaikutuksen.

Kirjoittaja on kotoisin Laitilasta ja työskentelee Ypäjän kunnanjohtajana

tatu.ujula@gmail.com