Laitila mukaan pyöräilyreitille

0

Suomeen rakennetaan ensimmäistä eurooppalaista EuroVelo10-reittiä. Viime kesänä pyöräilyreitti merkittiin Turusta Helsinkiin ja tänä kesänä reitti tuodaan Vakka-Suomeen.

EuroVelo10-reitti kulkee Kalannista Pyhärantaan ja nostaa Pyhärannan matkailullisesti merkittävään asemaan. Suomessa ei vielä ehkä täysin ymmärretä, mikä potentiaali pyöräilymatkailussa on. Muualla Euroopassa pyöräilymatkailu on vahvassa kasvussa ja EuroVelo-reittejä markkinoidaan näkyvästi.

Suomeen tarvitaan nopeasti uusia pyöräilyreittejä, sillä Saariston rengastien kapasiteetti on matkailusesongin aikana täynnä. EuroVelo10 on tärkeä venttiili, mutta se yksin ei riitä. Kun ekologinen matkailu vahvistuu, se tietää väen lisääntymistä pyöräilyreiteillä ja patikointipoluilla. Myös sähköpyörät kasvattavat pyöräilymatkailua. Pyöräilymatkailijat ovat myös erilaisia kuin tyypilliset luontomatkailijat tähän mennessä. Pyöräilyreiteille hakeutuu matkailijoita, joilla on varaa ja halua ostaa palveluita. Pelkkä pyörätie ei riitä, vaan sen varrelle kaivataan kunnon majoitustiloja, ruokapaikkoja, pyöränhuoltopisteitä ja logistiikkaa, joka vie raskaat reput seuraavaan majoituspaikkaan.

EuroVelo10-reitti ei tuo pyöräilymatkailijoita suoraan Laitilaan, vaikka reitti liki liippaakin. Hankekoordinaattori Jouko Parviainen huomauttaa, että nyt pyörätie Kalannista Laitilaan olisi todella tarpeen. Se saisi osan pyöräilijöistä poikkeamaan Laitilan idyllisiin maisemiin ja kyliin.

Toisin kuin voisi luulla, pyöräilymatkailussa liikkuu raha. Selvitysten mukaan pyöräilymatkailija jättää alueelle 1,5–2 kertaa enemmän rahaa kuin autoileva turisti.

Teija Uitto