Matkailun elpyminen näkyy myös tuulilasitehtaalla

0
Kammiotaivuttajat Juha Koskinen (edessä) ja Jari Lång tarkistavat, että tuulilasi on oikeanmuotoinen ja -kokoinen.

Valtavan uunin lasiluukuista loistaa oranssi hehku ja miellyttävä lämpö täyttää tehdassalin. Kammiotaivuttaja Juha Koskinen tarkkailee valppaana muottiin asetetun, usean neliömetrin suuruisen tuulilasin taipumista uunissa, jossa lämpötila voi nousta jopa kuuteensataan asteeseen. Työvaihe kestää noin tunnin ja siinä kaiken on onnistuttava täsmälleen.

– Tähän työhön ei robotti pystyisi, tarvitaan ihmisen ammattitaitoa, Finn Lamexin toimitusjohtaja Tero Toivanen sanoo.

Tuulilaseja valmistavassa yrityksessä ammattitaitoa on hiottu vuodesta 1999. Lähes kaikki Laitilassa valmistetut tuulilasit viedään ulkomaille ja niitä voi nähdä esimerkiksi Lontoon kaksikerrosbusseissa. Tuotannossa on tuhat erilaista tuulilasia ja saman verran niiden versioita. Tehdas työllistää noin 80 lasialan ammattilaista.

Korona hiljensi matkailun ja vaikutti myös tuulilasien kysyntään. Nyt tilauksia on taas alkanut tulla ja parhaillaan tehtaalla on täystyöllisyys.

– Pandemian alettua meidän noin 8 miljoonan liikevaihtomme putosi 40 prosenttia. Jouduimme lomauttamaan väkeä, mutta onneksi selvisimme muuten. Nyt matkailu ja liikkuminen yleensä on taas käynnistynyt ja varsinkin linja-autojen tuulilasit joudutaan vaihtamaan aika usein, jopa puolen vuoden välein. Linja-autoilla  ajetaan paljon eikä tuulilaseja juuri korjailla. Tällä hetkellä on täystyöllisyys ainakin loppukesään asti. Teemme paljon varaosalaseja ja työssä on normaalistikin selviä kausivaihteluita, Toivanen kertoo.

Linja-auton tuulilasi voi olla jopa seitsemän neliömetrin kokoinen. Valmiit lasit pakataan Laitilassa valmistettuihin puupakkauksiin, ja kun ne seisovat odottamassa kuljetusta, on vaikea käsittää, että jossain on tarpeeksi suuri ajoneuvo johon lasin voi asentaa. Muodoltaan lasit ovat kaarevia, mikä ilmanvastuksen kannalta on edullisempi muoto kuin suora. Kaarevuus on eurooppalainen ilmiö, Toivanen sanoo.

– Amerikassa käytetään vielä paljon suoria tuulilaseja, siellä ollaan konservatiivisempia.

Itse tuulilasien rakenne ei vuosikymmenien saatossa juurikaan ole muuttunut. Linja-auton tuulilasi muodostuu kahdesta 3-4 milliä paksusta lasista joiden väliin tulee PVB-kalvo. PVB-kalvo suodattaa suurimman osan auringon UV-säteilystä, joten ylimääräistä aurinkosuojaakaan ei tarvita, ellei asiakas halua suojautua myös lämpösäteilyltä, jolloin voidaan käyttää tummempia laseja tai auringonsuojakalvoja.

Finn Lamexin käyttämät kammiouunit ja taivutusmuotit on tehty itse. Ammattiosaaminen syntyy tekemällä ja pitkän kokemuksen kautta, sitä ei voi oppia koulussa. Toivosen mukaan osaamista halutaan vaalia ja siirtää eteenpäin.

– Yritämme pitää henkilökunnasta hyvää huolta. Vaihtuvuus onkin pientä.

Yksi työssä viihtyvyyteen vaikuttava asia on kammiouuneista leviävä lämpö, joka talvella tuntuu mukavalta; kesällä ja erityisesti hellepäivinä vaikutus on päinvastainen. Miten on, Juha Koskinen, tottuuko kuumuuteen?

– Ei siihen oikein totu. Täytyy vain käydä ulkona välillä ja muistaa juoda tarpeeksi.