Terveellisten elämäntapojen opettelua pelien avulla

0
Keko-valmennuksen ensimmäinen lähijakso oli menestys. Osallistujat pitivät monipuolisesta oppimistavoista sekä yhdessä tekemisestä. Kuva: Jenna Westerlund

Kahdeksan Palkkeen toiminnassa mukana olevaa sekä kaksi heidän ohjaajaansa osallistuvat Miina Sillanpää -säätiön tuottamaan Keko-valmennukseen. Valmennus kestää noin vuoden ja sen tavoitteena on parantaa osallistujien toimintakykyä ja lisätä hyvinvointia. Palkkeen ryhmän ensimmäisen lähijakson päätöspäivä järjestettiin Laitilan kaupunginkirjastossa.

Palkkeen monitoimiosastolla ohjaajana työskentelevä Maria Kantonen oli mukana valmennuksessa jo vuonna 2011. Kantonen kehui valmennuksen uudistunutta ilmettä sekä konkreettisia keinoja neuvoa ja opettaa uusia asioita. Hän oli myös tyytyväinen siitä, että Palkkeen ryhmä valittiin mukaan kaikkien hakijoiden joukosta.

– Hakuprosessi vie paljon aikaa, eikä ole helppoa päästä mukaan. Valmennuksessa mukana oleville ohjaajille järjestettiin jo vuoden alussa etävalmennus, jossa saimme hyviä parannusehdotuksia toimintaamme. Rakensimme Palkkeen tiloihin muun muassa taukopisteen, jossa on erilaisia treenivälineitä. Lisäksi olemme käyneet ryhmän kanssa kuntosalilla ja yritämme saada kuntosalikäynnit mukaan viikottaiseen ohjelmaamme.

Ensimmäinen lähijakso kesti neljä päivää. Jakson aikana jokainen suoritti kuntotestit ensimmäisen kerran ja tuloksia verrataan syyskuussa tehtäviin testeihin. Kaikki mukana olevat laativat myös henkilökohtaiset tavoitteet, jotka pyritään saavuttamaan koulutuksen tarjoamien eväiden avulla.

– Harjoittelimme ottamaan ruokaa lautasmallin mukaisesti ja nyt tiedämme myös sen, miten voimme itse valmistaa terveellistä ruokaa, Henna Ruustamo kertoo.

Koulutuksen suurimmat teemat ovat ravitsemus, liikunta, aivojen treenaaminen, henkilökohtainen hygienia sekä uni. Ryhmä harjoitteli yhdessä hampaiden pesua ja keskustelun avulla käytiin läpi, kuinka tärkeää on nukkua hyvät yöunet. Lisäksi kaikki osallistujat saivat omat kuminauhat, joiden avulla he voivat venytellä.

Jani Jalosen mukaan on ollut tärkeää oppia uusia asioita ja hän on ollut tyytyväinen koulutuksen antiin, vaikka muutama asia häntä yllättikin.

– Meille näytettiin, minkä verran eri tuotteissa on sokeria. Yllätti, kun näin limonadipullon vieressä todella ison kasan sokeripaloja, samoin energiajuomien. Lisäksi ruokapyramidissa makkara oli samassa kategoriassa täytekakkujen ja herkkujen kanssa.

Ryhmän tavoitteena on kesän aikana työstää opittuja asioita. Syksyllä toisen lähijakson aikana pohditaan, onko jokaisen kanssa yksilöllisesti laaditut tavoitteet saavutettu ja keskustellaan siitä, miltä valmennus on osallistujan mielestä tuntunut.

Toinen lähijakso järjestetään Laitilan ulkopuolella ja Palkkeen ryhmä saa myös itse suunnitella kahden päivän ajalle ohjelmaa.

Ryhmäläisille jaettiin muun muassa omat kuminauhat, joiden kanssa he opettelivat venyttelemään sekä tekemään erilaisia lihaksia vahvistavia liikkeitä.

Tavoitteena tunnistaa omat vahvuudet

– Kehitysvammaisilla henkilöillä on usein suurempi riski toimintakyvyn menettämiselle tai sairastumiselle, minkä vuoksi elintapaohjaus on tarpeellinen, hankkeen kehittäjä Ulla Arifullen-Hämäläinen kertoo.

Keko-valmennuksen pääasiallisena tarkoituksena on ohjata työikäiset kehitysvammaiset sekä heidän ohjaajansa ja lähipiirinsä kohti terveellisempiä elämäntapoja. Valmennus tarjoaa jokaiselle mahdollisuuden pysähtyä omaan terveyteen liittyvien tärkeiden teemojen äärelle.

Keko-valmennuksessa keskitytään erityisesti kehitysvammaisen omien vahvuuksien tunnistamiseen sekä muutoksia tukevaan ja kannustavaan asenteeseen. Valmennus on suunniteltu niin, että sitä voidaan soveltaa tukemaan eri ryhmien tavoitteita.

– Yleensä esihenkilö lähettää valmennukseen haluavan ryhmän puolesta hakemuksen tammikuussa. Sitten valitsemme viisi ryhmää, jotka pääsevät mukaan. Yhdessä ryhmässä on aina kaksi ohjaajaa ja kahdeksan työikäistä kehitysvammaista henkilöä, Arifullen-Hämäläinen selventää.

Helsingistä Laitilaan saapuneet valmentajat Arifullen-Hämäläinen sekä Virpi Annaniemi käyttävät valmennuksessa hyödykseen konkreettisia opetusmenetelmiä monologien tai paperilappusten sijaan.

– Tämän lähijakson aikana kävimme muun muassa kaupassa ja valmistimme terveellisen välipalan. Kaikki ryhmässä olevat eivät osaa lukea, joten opetamme paljon asioita esimerkiksi värien tai kuvakkeiden avulla. Lisäksi puhtausbingon kaltaisten pelien avulla asiat jäävät helpommin mieleen.