Ugista junalla Turkuun tunnin välein – Suomen Lähijunat etsii rahoittajia ja yhteistyökumppaneita

0
Juna on ylivoimainen kapasiteetiltaan ajamaan runkoreittejä, Pekka Möttö sanoo.

Suomen Lähijunat Oy suunnittelee Uudestakaupungista Turkuun tunnin vuorovälein paikallisjunaliikennettä.

Yhtiön keulamiehet Pekka Möttö ja Antero Alku esittelivät Uudessakaupungissa maanantaina yhtiön suunnitelmia. Lähijunaliikenne käynnistyisi 18 junavuorolla vuorokaudessa. Vuonna 2026 junavuorot olisivat jo puolen tunnin välein.

Suomen Lähijunat on jo käynyt neuvotteluja VR:n kanssa käytöstä poistettujen Sm2-junien ostamiseksi. Sopimus on Alkun mukaan jo niin pitkällä, että enää allekirjoitukset puuttuvat. Yhtiö tilaa sähkömoottorijunien kunnostuksen Suomen Kiskokalusto Oy:lta ja junien kunnostus on tarkoitus aloittaa jo tänä vuonna. Koeliikenne alkaisi 2024 Varsinais-Suomessa.

Yhtiö etsii nyt lähijunaliikenteelle yhteistyökumppaneita ja rahoittajia. Uudenkaupungin tilaisuuden tarkoituksena oli esitellä suunnitelmaa ja lobata kuntia mukaan hankkeeseen.

Suomen Lähijunat Oy suunnittelee Turku – Uusikaupunki -välille 10 seisaketta. Uudenkaupungin kahden keskustan aseman lisäksi seisakkeita olisi Salmen ja Eteläkulman kohdalla, Vinkkilässä, Hietamäessä, Mynämäessä, Nousiaisissa, Maskussa, Raisiossa, Turun Jyrkkälässä ja Turun keskustassa. Asemien yhteydessä olisi bussipysäkki, pysäköintipaikka, sähköautojen lataus ja pyöräkatos.

Lähijunaliikennettä yhtiö suunnittelee myös Naantaliin, Saloon sekä Loimaalle.

Möttö ja Alku huomauttavat, että myös Raumalla, Oulussa, Tampereella ja Jyväskylässä suunnitellaan lähijunaliikennettä. Jos Turku – Uusikaupunki -liikenne alkaisi vuonna 2024, Varsinais-Suomi olisi lähijunaliikenteessä edelläkävijä.

Alan vaikuttajakonsultti Janne Wahlroos kertoo esimerkkinä, miten Oriveden lähijunaseisake toteutettiin. Seisakkeen kustannukset olivat noin 70 000 euroa sisältäen myös pysäköintipaikat, pyöräparkin ja bussipysäkin.

– Väylävirasto vastasi laiturin rakentamisesta ja kunta liityntäparkin. Kustannukset menivät noin puoliksi, hän kertoo.

Wahlroos uskoo, että Turku – Uusikaupunki -radan varteen voisi rakentaa nimenomaan Oriveden lähijunaseisakkeen tapaisia laitureita.

Suomen Lähijunat Oy:n hallituksen puheenjohtaja Pekka Möttö tunnetaan Onnibussin perustajana ja Antero Alku asiantuntijana, joka on ollut keskeisesti Tampereen raitiotien käynnistämisessä mukana.