Koirista on tullut asiakkaita

0

Espanjan ja Kreikan lomakohteissa näki jo vuosikymmeniä sitten koiria ravintoloissa. Asiakkaat pistäytyivät lemmikkinsä kanssa lasilliselle tai syömään. Koirat istuivat tyynesti ravintolan lattialla tai penkillä, eikä siitä kukaan ollut moksiskaan. Me suomalaiset vain tuijottelimme koiria oudoksuen. Eihän sellainen olisi tullut kuulonkaan Suomessa.

Vuonna 2012 elintarvikelaki muuttui myös Suomessa niin, että ravintoloitsija voi itse päättää, salliiko lemmikit ravintolassaan. Keittiön puolelle lemmikkiä ei kuitenkaan saa viedä. Jos ravintoloitsija antaa luvan tuoda lemmikkejä tarjoilutilaan, siitä on tiedotettava muille asiakkaille sisäänkäynnin yhteydessä. Näin asiakas voi valita ravintolan sen mukaan, mikä miellyttää.

Uusi laki sallii lemmikit jopa ruokakaupoissa. Lakimuutos tuli voimaan huhtikuussa 2021. Käytännössä ruokakauppoihin pääsee kuitenkin yleensä vain avustajakoiran kanssa.

Suhtautuminen lemmikkeihin on kuitenkin selvästi muuttunut Suomessa. Jo muutama vuosi sitten kauppakeskuksissa näki asiakkailla pieniä koiria mukanaan, mutta tänä kesänä Suomi on tosiaan relannut. Nythän koiria näkee joka paikassa. Olimme syömässä Raumalla ravintolassa, jossa pöydillä on valkoiset liinat ja johon yritykset tuovat bisnesasiakkaitaan. Niin vain ravintolaan tuli myös suomalais-saksalainen seurue pieni koira mukanaan. Koira istui koko ruokailun ajan sievästi korissa. Ilmeisesti sillä oli vahva kokemus ravintola-asiakkuudesta.

Tänä kesänä mekin lähdimme ensimmäistä kertaa kotimaan reissuun koiran kanssa. Varauduimme siihen, että moni paikka jää näkemättä ja kokematta, mutta matkailu koiran kanssa olikin yllättävän helppoa. Monet hotellit, mökkivuokraajat ja airbnb-majoittajat sallivat myös lemmikit. Koirasta menee parinkympin lisämaksu, mutta majoitustilassa sitä yleensä odottaa oma vesikuppi tai herkku.

Hangossa huomasi, miten suosittu matkailukohde kaupunki on. Hanko toivotti kaikki lämpimästi tervetulleiksi. Usean ravintolan ja baarin ikkunalla oli lappu, että myös koira on tervetullut. Tunnelma oli kuin takavuosina Kreikassa tai Espanjassa.

Suomen yrityskulttuurissa on tapahtunut iso käänne. Muistan vielä ajan, kun lastenkin piti olla ravintolassa hipihiljaa. Nyt ravintoloissa on lasten leikkinurkat, pallomeret ja liukumäet, kauppakeskuksissa ja kuntosaleilla lapsiparkit. Nyt asiakkaiksi koetaan myös koirat, sillä samanaikaisesti kun Suomessa lapsiluku supistuu, lemmikkien määrä kasvaa. Tilastokeskuksen vuoden 2016 arvion mukaan koiria oli Suomessa noin 700 000 ja kissoja noin 590 000. Koronavuosina lemmikkien määrä vain kasvoi.

Asiakaspalvelulta vaadittava seuraava trendi on jo nousemassa. Saimme siitä signaalin, kun tamperelainen poliitikko ehdotti kaupunkiin lapsivapaata uimarantaa. Onhan maailmalla jo hotellejakin vain aikuisasiakkaille.

Joku kaipaa rentoa tunnelmaa ja lapsien iloa, toinen hiljaisuutta ja rauhaa.

Teija Uitto