Pärinää ja poltetun bensiinin sekä palaneen rasvan tuoksua

0
Juha Rinne noutaa pyöräkuormaajallaan ajoradalta kisansa jostain syystä keskeyttäneet ajoneuvot.

Jussi Vaajasaari

Laitilan Krouvinummella, Krouvin radalla, järjestettiin viime sunnuntaina autokilpailu Jokamiehen Kiekaus. Huippuunsa viritettyjen vanhojen autojen vauhtiin, meteliin ja tuoksuun oli saapunut lähes parisataa pääsymaksun maksanutta katsojaa. Vielä suurempi joukko oli kilpa-ajajia ja heidän huoltojoukkojaan sekä kilpailun toimitsijoita.

– Huono sää karsi sekä yleisöä että ajajia, ja autoja hajosi tavallista enemmän, sanoo kilpailunjohtaja Esko Suominen.

Vakka-Suomen Urheiluautoilijat järjestää Krouvin radalla yhden kilpailun vuodessa. Muutkin seurat käyttävät kisapaikkana Krouvin rataa.

– Krouvin rata on vuodelta 1978, mutta Suomessa ajettiin ensimmäiset jokamieskisat vuonna 1976, jolloin Laitila oli heti mukana Ropan montulla, sanoo alusta asti mukana ollut Esko Suominen.

Jokkis-kisoissa on selkeät ja tarkat vaatimukset niin autojen kuin turvallisuusvarusteiden suhteen. Katsastuspäällikkö Jarkko Koivisto kertoo autoissa vaadittavan muun muassa turvakaaret ja turvavyöt. Kuskeilta vaaditaan sääntöjenmukaiset kypärä, niskatuki ja tulelta suojaavat ajohaalari, käsineet ja jalkineet. Autojen moottorikokojen mukaan määräytyy vuorostaan autojen vähimmäispaino.

– Tämä on meille Jokkis-porukoille elämäntapa. Minäkään en ole koko kesänä ollut yhtään viikonloppua kotona, sanoo Jarkko Koivisto.

Jokamiehen autojen varustetaso ja hinta pyritään pitämään alhaisena, jotta lajiin voisi osallistua kuka tahansa pienellä satsauksella. Tärkeimpänä keinona auton hinnan alhaisena pitämiseen käytetään myyntivelvoitetta, joka syntyy katsastuksen jälkeen. Kisaan osallistuneen auton voi ostaa 2000 eurolla henkilö, jolla on autourheiluseuran jäsenyys, kilpailulisenssi ja jokkistutkinto.

Myyntivelvoite syntyy, jos halukkaita ostajia löytyy. Ostaja valitaan ostotarjouksen tehneistä arvalla.

– Ostotarjouksia oli tällä kertaa melko vähän, kertoo Esko Suominen.

Krouvin radan niin sanottu pääkatsomo on hiekkakuopan korkeimmalla laidalla. Sieltä on helppo seurata ajoa lähtösuoralla ja kurveissa. Katsomossa istui jännittämässä Tiia Hänninen, jonka 14-vuotias poika Eevert Virtanen ajoi kisassa seitsemänneksi Jyrki Suomisen Toyotalla.

– Olen seurannut jokkista koko aikuisikäni. Jännitys viehättää, ja pitää kannattaa tuttuja, joita minulla on paljon ajamassa, sanoo Tiia Hänninen.

Naisten sarjan voittoon kaasutteli Datsunillaan Hanna Rekola. Saman seuran Susanna Kukkonen ajoi kolmanneksi.

Parikymppinen Hanna sanoo kilpa-ajojen olevan hänelle sukurasite. Serkku Valtteri Rekola voitti oman sarjansa. Palkintosijoille ajoivat myös Ville Rekola, Viljami Rekola ja Verneri Rekola.

Hanna on kisannut 15-vuotiaasta alkaen, mutta kova kurvailu tuli hänelle tutuksi jo isä Petri Rekolan hankkiman peltoauton ratissa. Hannan kihlattu Samuli Saarela on rakentanut ja virittänyt voittoisan kilpa-auton. Mikä on kovan vauhdin salaisuus?

– Datsunissa on oikea moottori, Volvon B 20, sanoo Samuli Saarela arvoituksellinen virne kasvoillaan.

Kilpailuluokkia on useita. Auton mukaan on kaksi luokkaa, takamoottoriset tuupparit sekä etu- ja kardaanivetoiset. Takamoottorisella Fiatillaan porhalsi nuorten luokan voittoon 17-vuotias Juho Ylitalo. Saman seuran nuoret sijoittuivat kisassa myös hyvin, yhdeksänneksi Miro Virtanen ja kymmenenneksi Joona Ylitalo. Tuuppareilla menestyivät omassa sarjassaan myös toiseksi sijoittunut Eemil Kuisma ja neljänneksi sijoittunut Marko Virtanen.

– Takatuupparilla pääsee alussa paremmin kärkeen, perustelee Juho Ylitalo auton valintaa ja onnistunutta suoritusta.

Kuljettajien mukaan jokamieskisoissa on neljä luokkaa, nuoret, naiset, yleinen ja seniorit. Senioreitten sarjassa voittoon hurautteli Mika Kiveinen, joka harrastaa kilpa-ajoa poikansa Jere Kiveisen kanssa.

– Kisoissa on tervettä jännitystä ja erittäin sosiaalista toimintaa, jossa on mukana paljon ystäviä, kehuu Mika Kiveinen kisojen tunnelmaa.

Kilpailuja kokeneet autot, joita on rakennettu monenlaisista osista, joutuvat joskus jäämään kesken kisan radan varteen. Näitä raatoja on Juha Rinne noutanut pyöräkuormaajallaan vuodesta 1998 alkaen.

– Kurveissa koville joutuvan ohjauksen rikkoontuminen on yleisin vika, tietää Juha Rinne.

Jokamiehen Kiekauksen palkintosijoille omissa sarjoissaan pääsivät monet laitilalaisnimet: Valtteri Pere, Sakke Honkakangas, Rainer Lehtonen, Oliver Kuisma, Rami Sjöroos, Ville Pyysalo ja Rainer Lehtonen.