Uskalla käyttää hätävilkkua ambulanssin lähestyessä takaa – Autoilijat ovat ottaneet uudet toimintaohjeet huonosti käyttöön

0
Kun hälytysajossa oleva ambulanssi lähestyy takaa, tulee edessä ajavien autojen laittaa hätävilkut päälle. Tilanne on lavastettu kuvausta varten Laitilan ensihoitoyksikön asemahallin pihalla.

Siniset valot ja kirkuva sireenin ääni saavat autoilijan havahtumaan. Valitettavan usein seurauksena on äkkijarrutus, kiihdytys tai muu sähellys, vaikka autoilijan tarkoituksena on vain auttaa ambulanssia, paloautoa tai poliisia pääsemään nopeasti eteenpäin. Kuljettajien arvaamaton käyttäytyminen lisää vaaratilanteiden uhkaa liikenteessä.

– Hätävilkut päälle, ei hidasta, eikä nopeuta, hiukan voi ajaa sivussa, antavat Heidi ja Samuli Mannila Laitilan ensihoitoyksiköstä ohjeiksi autoilijoille, jotka huomaavat ambulanssin lähestyvän takaa.

Hätävilkun käyttö on poliisin, pelastuslaitoksen ja Liikenneturvan uusi, keväällä julkistettu toimintaohje. Hätävilkku tiedottaa hälytysajoneuvon kuljettajalle, että hänet on havaittu. Hätävilkut viestivät myös muille liikenteessä olijoille, että he ovat tarkkaavaisina.

Heidi ja Samuli Mannilan mukaan hätävilkun käyttöohjeet eivät ole menneet autoilijoiden korviin saakka. Liikenteessä kulkijat osaavat kohdata hälytysajoneuvon yhtä huonosti kuin ennenkin.

– Yksittäiset henkilöt ovat voineet käyttää. Ammattiliikenteestä löytyvät ne vähäiset, Mannilat pohtivat.

Erityisesti kesäaikana ongelmana on, että hälytysajoneuvon siniset valot eivät valoisassa erotu hyvin. Sireeni ei välttämättä sisälle autoon kuulu, varsinkin jos kuljettaja kuuntelee itse musiikkia tai vaikkapa puhuu puhelimessa.

– Olen huomannut, että monella kuljettajalla on kännykkä kädessä, Samuli Mannila kertoo.

Tavallisten vilkkujen käyttö on huono signaali takaa tulevalle hälytysajoneuvon kuljettajalle. Jos autoilija vilkuttaa vasemmalle, ei hälytysajoneuvon kuljettaja tiedä, onko auto lähdössä ohittamaan. Vilkku pientaretta päin taas voi tarkoittaa sitä, että autoilija hidastaa vauhtiaan, koska on taittamassa oikealle.

Manniloiden mielestä uudet ohjeet ovat hyvät. Hätävilkun käyttö lisää kommunikaatiota liikenteessä.

– Hätävilkku kertoo, että olemme huomanneet teidät, voitte turvallisesti mennä ohi.

Hälytysajoneuvon tullessa vastaan ei kuulu hätävilkkua käyttää, paitsi jos autoilija haluaa varoittaa hälytysajoneuvon kuljettajaa lähestyvästä välittömästä vaarasta.

Laitilalaiset Mannilat tekevät päätyönsä Satakunnan puolella. Heidi ensihoidossa Raumalla, Porissa sekä Eurassa ja Samuli palomiehenä Raumalla.

– Kun paloauton kanssa lähdetään, se havainnoidaan liikenteessä ambulanssia paremmin, mutta vaatii enemmän tilaa esimerkiksi ohitustilanteissa. Se ei riitä, että edellä menevät antavat tilaa. Myös vastaantulevan täytyy tehdä tilaa, Samuli sanoo.

Mannilat tekevät säännöllisesti tuurauksia Laitilan ensihoidossa.

– Hoitajapula näkyy ensihoidossakin, Heidi Mannila sanoo.

Laitilassa riskipaikka on Shellin risteys, joka on vilkas isojen teiden risteys. Ambulanssi menee siitä varovaisesti, mutta usein on mentävä varovasti punaisia päin, jotta matka jatkuu nopeasti.

Heidi Mannila on kerran työvuorossa joutunut kolariin Uudenkaupungin valoristeyksessä. Henkilöauto ei ollut ambulanssia havainnut ja tömäytti suoraan kylkeen.

– Se ambulanssi meni lunastuskuntoon. Kukaan ei kuitenkaan tilanteessa loukkaantunut, Heidi kertoo.

Hälytysajossa ambulanssi ajaa liikenteessä yleensä noin 20 km/h sallittua nopeusrajoitusta nopeammin.

– Periaatteessa ylärajaa ei ole, mutta vauhti riippuu tehtävästä, liikenteestä ja kellonajasta, Mannilat kertovat.

Monet ambulanssiajot ovat kiireettömiä. Silloin ambulanssi ajaa muun liikenteen tahtiin.

Hätävilkun käyttö on uutta suomalaisille. Se tuli sallituksi liikkuvassa ajoneuvossa tieliikennelain uudistuksessa vuonna 2020. Mannilat suosittelevat katsomaan omasta autosta, missä hätävilkku-nappi sijaitsee. Silloin se on tarpeen tullessa tullessa helpompi löytää.

Joskus yössä yksin kiitävän ambulanssin on kritisoitu huudattavan sireenejä turhaan. Ennen hälytysvaloja ja -ääntä oli lain mukaan hälytysajossa käytettävä. Nykyinen tieliikennelaki mahdollistaa pelkkien valojen käytön tilanteessa, jossa muita tienkäyttäjiä ei ole varoitettavana.

Paloautot liikkuvat ryhmänä

Laitilan paloasemalla Varsinais-Suomen pelastuslaitos päivystää arkisin virka-aikaan.

– Muutoin täällä päivystää puolivakinainen palokunta eli toimenpidepalkkaiset, kertoo Tomi Mikkonen Laitilan paloasemalta.

Hänen mukaansa paloautolla liikenteessä ajettaessa täytyy olla äärimmäisen varovainen, sillä autoilijoiden käyttäytyminen on arvaamatonta.

– Jos tästä lähdetään, niin yleensä lähtee kaksi autoa. Ajamme niin sanotusti kolonnassa, koska niin se on paljon helpompaa.

Mikkosen mielestä hätävilkun käyttö on sinänsä hyvä, että silloin paloauton kuljettaja huomaa, että paloauto on huomattu.

– Ohjeitten mukaan meidän täytyy aina liikenteessä käyttää varovaisuutta.