Juhani-Matkojen yrittäjälle timanttiristi – Laitilalaisen matkatoimistoyrityksen juuret ovat untuvikkojen lajittelussa

0
Juhani-Matkat on laitilalainen matkanjärjestäjä. Yrittäjä Juhani Heinoselle myönnettiin lauantaina Yrittäjien Timanttiristi 40-vuotisesta yrittäjän urasta. Puoliso Pirkko-Liisa Ylitalo on työskennellyt Heinosen rinnalla ja ollut tuttu näky yrityksen linja-auton ratin takana.

Juhani-Matkojen yrittäjä Juhani Heinonen palkittiin lauantaina Varsinais-Suomen Yrittäjägaalassa Timanttiristillä 40-vuotisesta yrittäjäurasta. Neljään vuosikymmeneen on mahtunut monenlaisia kokemuksia ja yritystoimintaa.

Ensimmäinen yritys oli nimeltään Chick-Sexing. Nimensä mukaisesti yritys lajitteli kanaloiden untuvikkoja sukupuolen mukaan. Yrityksessä työskenteli Heinosen lisäksi muutama korealainen työntekijä.

– Tunnistimme 10 000 untuvikkoa päivässä, mikä tarkoittaa 1 200 tunnissa, Heinonen muistelee.

Kun ruskea kana saapui Suomeen, kanojen ja kukkojen tunnistaminen untuvikkoina helpottui sillä kukot olivat aina valkoisia. Heinosen yrityksellä oli myös rehumyllyauto, joka valmisti rehua tilojen omasta viljasta paikan päällä.

Kun kysyntä rehun valmistukselle hiipui, piti keksiä jälleen jotain uutta. Matkojen järjestäjäksi Heinonen päätyi vuosituhannen vaihteessa, kun hän päätyi puolisonsa Pirkko-Liisa Ylitalon kanssa Varsinais-Suomeen ja Laitilaan. Heinosella oli linja-autokortti suoritettuna ja sille löytyikin pian käyttöä.

– Pirkko-Liisa ajoi linja-autoaVehmaan Vinkkilässä J.E. Simolalla ja kertoi minulle, että siellä olisi tarvetta linja-auton kuljettajalle, Heinonen sanoo.

– Siellä oli tilanne, että he tarvitsivat välttämättä kuljettajan ja minä kerroin heille, että Juhanilla on linja-autokortti, Ylitalo kertoo.

Pari vuotta tämän jälkeen Heinonen suoritti linja-autoyrittäjän tutkinnon ja sai omat luvat.

– Perustimme matkatoimiston. Alkuun ajoimme myös koululaiskyytejä.

Menneiden vuosien aikana rullattujen kilometrienniiden tarkkaa määrää on mahdoton arvioida, mutta todennäköisesti ne lasketaan miljoonissa. Matkoja on tehty niin kotimaassa kuin Euroopassakin. Juhani-Matkat on viennyt innokkaita matkailijoita Venäjälle, Saksaan, Ranskaan, Italiaan ja Hollantiin, jonne he järjestivät kukkamatkoja.

– Kaikkiaan olemme käyneet 21 maassa.

Ikimuistoiset kolme viikkoa kestävät Euroopan kiertomatkat suuntautuivat muun muassa Pariisiin ja Venetsiaan. Ensimmäinen matka Pariisiin on jäänyt erityisesti mieleen.

– Ensimmäisellä kerralla Pariisissa meillä oli 16-henkinen seurue ja bussi, jossa oli oma vessa. Siihen aikaan ei ollut navigaattoreita. Minä luin karttaa ja Pirkko-Liisa ajoin. Siskoni pojat oli meitä vastassa Pariisin keskustassa ja neuvomassa mistä hotelli löytyy, Heinonen kertoo.

– Olimme ihan maalaisia. Se oli aika hurjaa touhua. Muistan myös yhden kerran, jolloin jouduin peruuttamaan bussia Pariisin keskustassa satoja metrejä, koska kadulle pysäköidyt autot tukkivat ajotien, Ylitalo muistelee.

Monacon matkalla tavattiin Mika Häkkinen , jonka kanssa Ylitalo pääsi yhteiseen kuvaankin.

Kokemusten karttuessa he oppivat ottamaan asioita eri tavalla huomioon. Esimerkiksi parkkipaikan etsiminen Pariisin yössä opetti varmistamaan ja tuplavarmistamaan, että bussille varmasti löytyy parkkipaikka.

– Jouduimme lopulta jättämään bussin keskelle liikenneympyrää olevan patsaan juurelle, koska muuta paikkaa ei ollut. Sakkohan siinä oli aamulla tuulilasissa.

Euroopan vuosien aikana pariskunta ehti myös nähdä muutoksen matkakohteissa.

– Kun ensimmäisen kerran kävimme Venetsiassa, se oli hyvin likainen. Viimeisellä kerralla käydessämme kaupunki oli puhdas ja siisti, Heinonen kertoo.

Matkan järjestäminen on rankkaa ja päivät venyvät helposti hyvin pitkiksi.

– Aamulla lähdetään usein jo kahdeksan aikaan ja vasta iltamyöhään ollaan perillä. Sen jälkeen pitää vielä siivota bussi ennen kuin pääsee syömään ja nukkumaan. Ja aamulla taas jatkettiin matkaa.

Koronapandemia oli matkanjärjestäjälle synkkää aikaa. Linja-autot seisoivat tallissa suurimman osan ajasta ja sekä Heinonen että Ylitalo työllistivät itsensä muilla tavoin.

– Työllistin itseni esimerkiksi puiden raivaamisella tien varsilta, pensasaitojen leikkaamisilla ja ruohojen ajamisella. Se oli kovaa aikaa, mutta jotenkin siitäkin selvittiin, Heinonen kertoo.

Kuten moni muukin, 50 vuotta linja-autoa ja sitä ennen kauppa-autoa ajanut Ylitalo päätyi korona-aikana eri työhön kuin ennen pandemiaa ja alkoi ajamaan Laitilan Leivän autoa. Vuosikymmenten kokemus tien päällä olemisesta on auttanut myös uudessa työssä ja hän kertoo ajamisen olevan hänellä verissä.

Tällä hetkellä matkoja tehdään esimerkiksi Viron kylpylöihin, Lappiin ja Norjan Lofooteille sekä erilaisia päiväretkiä muun muassa teatteriin. Pääasiassa asiakkaat tulevat Laitilasta ja lähikunnista, mutta esimerkiksi Ruska-matkalle asiakkaita saapui pääkaupunkiseudulta ja Tampereeltakin.

Viimeisen parin vuoden aikana suosittuja ovat olleet myös sokkomatkat. Matkan varanneet eivät siis etukäteen tiedä mihin ovat menossa.

– Lokakuun lopulla on tulossa jälleen yksi, jossa ollaan ensimmäistä kertaa yötä. Sen verran voin kertoa, että yöpaikassa on illalla tanssit, Heinonen paljastaa.

MUOKATTU 10.10. KELLO 9.30. J.E.SIMOLA EI OLE UUDETAKAUPUNGISTA VAAN VEHMAALTA.